A színpadot megvilágító vakítóan fehér fény
fájdalmasan kúszik szemem alá, mikor válaszolni akarok B. kérdésére. Nem is
hallom mit kérdez, csupán egy-két szót vagyok képes azonosítani. Azt tudom, hogy
a kritikáról kell valamit mondanom. Körülbelül harminc másodperc eltelte után
észreveszem, hogy fogalmam sincs miről beszélek. A korábban összerakott rendszer
fejem bal sarkában, amely alapján mondandómat felépítettem, illetve felépíteni
véltem, mintha soha nem is létezett volna. Csak öklendezem fel a szavakat apró
darabokban. Némán mégsem ülhetek. B. állítja a kritika irodalom-meghatározó
szerepét. Nem tudok vele egyet érteni. Személyiségem nagy talánya, hogy az épp
odaillő, frappáns válaszok jóval később jutnak eszembe. Akár napokkal később. A
kritika minden szempontból másodrendű. Egyrészt: a kritikus nevét senki nem
olvassa. Jellegénél fogva névtelen a műfaj. A kivétel ritka, de lehetséges:
mikor a kritikus legyőzi a műfaj önkényét. Persze ebben esetben nem a
mondanivaló, hanem a stílus a lényeg. Másodszor: rámutathattam volna a
nézőtérre. Hangsúlyozom: a tágas térre, nem az emberekre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése