Miller – Ráktérítő: Az utolsó oldal is lassan átfordult,
majd a papírkötés enyhe súly zárta le ezt az alig négyszáz oldalt. Megrázó, de
mégis egy átmeneti válságon átsegítő könyv olyan őszinte és érzékeny hanggal,
amely egészen eddig csupán halvány ideaként létezett fejemben. Két szerzőhöz
lehetne hasonlítani Millert: Goethe és Céline. Goethe a Költészet és valóságban
az ideális ember típusát akarta megteremteni: nem egykori önmagának emlékeken
alapuló objektív pályaképét, hanem azt, aki sosem volt, s aki épp e könyv által válhatott valakivé. Céline az
illúziók és a kiábrándulás költője. Az Utazás…-ban Ferdinand mintha épp e
goethei tökélyt kutatná, míg végül belátja annak elérhetetlenségét. Miller
elbeszélője már nem hisz semmiféle ideál létezésében. Mivel az abszolút remény
tagadója, hőse élvezettel veti bele magát a szinte már anarchikus, élvezeteken
alapuló élethelyzetekbe. Aki elkerüli a tervezést a csalódás semmiféle formáját
nem éli át. Még az öreg Goethéét sem, aki utólag építi fel ideális önmagát,
mentesítve mindenféle járuléktól és haszontalanságtól. A Wilhelm Meister-féle
nevelés utópia maradt. Sőt, már megszületése pillanatában az volt. Egy Bacon-féle
elérhetetlen új Atlantisz. Csak a könyvek lapjain létezhet. Goethe a rendszert
ünnepli, Céline azt siratja, mielőtt tompa közönybe fordulna csalódottsága, Miller
pedig e rendszer vastag fűvel benőtt romjain téblábol kissé részegen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése