„Anyám mesét mond. A nővérem félig már alszik. Az öcsém nyöszörög. Tele van a szoba a tej szagával. A szegénység szagával. Csak az anya szagából van kevés. Nincs elég az anyából. Senkinek se jut elegendő.”
A Nincstelenek nem változtat meg
senkit. Nem is ez a célja. Egyszerű, rövid mondatai tűzforró
tűként hatolnak át a bőrön, át a kényelmen, s át a
hétköznapokon. Borbély Szilárd regénye engem sem változtatott
meg. De meghatározta azt, milyen embernek is akarom látni magam.
Apró, eltakart, elfelejtett kisfalu,
kegyetlen emésztő, amelyből egy család nyújtózik ki
kétségbeesetten, levegő után kapkodva. Anya, apa, a község
alakjai, bolondjai, elhajított, rohadó állattetemek, éhínség, s
megállíthatatlan számolás, legalább egy számot találni, ami
nemcsak önmagával és eggyel osztható. A gyermek szemszöge. Semmi
csodálkozás, semmi varázslat, se nosztalgia, csak a nyomor
kegyetlen megvilágítása, a puszta leírás, amiben nyomát sem
találni a sajnálkozásnak, a szégyennek, vagy épp az ítéletnek.
Mert a gyermek nem ítélkezik, hanem átél. Minden
elfogadhatatlanság, minden tragédia elrejtőzik a hétköznapi
fogalmának árnyékába, ahol az anya öngyilkossági próbálkozásai
sem mások, mint az egymást követő napok szabálytalan buktatói.
A rutin megszokott része.
„Zsíroskenyeret kenek magamnak. Vastagon cukorral szórom be. Ha nincs kenyér, akkor csak cukrot eszem. Vagy kanállal eszem a zsírt és vizet iszok rá. Ez is csillapítja az éhséget. Ha nincs ebéd, se vacsora. Akkor a nővéremmel tejbe aprítunk kenyeret. Ha anyám észreveszi, elver bennünket. Nem baj. Az sem fáj annyira, mint az, hogy sír és nem tudom megvigasztalni.”
A falu nem csupán egy elszegényedett
település, hanem átok, amely rászakad mindenkire, aki benne
vonaglik, s árnyékban tartja azokat, akik rajta túl élnek. Minden
oszlik, elfogy, vegetál. Egy egész életre meghosszabbított
haldoklás. Egész életekre ráhúzott ideiglenesség.
Sokáig nem vettem a kezembe a kötetet.
Visszatartott a siker hangja, az egymást ünnepelgető kortársak
dicsérő szavai, az agyonismételt emlékező hang, ami Nádas után,
ilyen-olyan formában, hol rosszabbul, hol eredetien, de tartja magát
a magyar irodalomban. Ám a Nincstelenek jóval több annál, amit
vártam. Váratlan pofon, megdöbbenés, egyszerű szavakba rejtett
visszataszítottság és szépség. Nem emlékezés. Rögzített
viaszbábuk puszta leírása.
A falu nem csupán egy elszegényedett
település, s nem is csak átok, hanem metafora, amely gátolja a
múlt időt abban, hogy az elhagyott, elhajított emlékeket le
lehessen zárni. Az emlékezés Borbély könyvében sokkal
kiterjedtebb fogalom, s ebben igazán rémisztő: mindaz, ami történt
ott lohol a jelen nyomában, s ott vár minden egyes sarkon, amit
kiszemeltünk menedékként. A falu képei, alakjai ott élnek az
elbeszélőben, s gyerek nem eltűnt, csak elrejtőzött,
figyelmeztetve az akkor és az ott örökérvényűségére, s arra,
hogy a múlt nemhogy meghatározza a jelent, de a jelen sem más mint
erőszakkal kinyújtott folytatása a múltnak.
A folytathatóság, az ismételhetőség
rémálma a falu zsidójának, Mózsi alakjának a jeleneteiben
rajzolódik ki leginkább. Családjával együtt elhurcolják, a
háború után egymaga tér vissza a teljesen kifosztott házba, s
kívülállóként éli le életét, várva a többiekre. Szomszédjai
kisemmizték, ám nem a gonosz céloktól vezérelve, csupán
behódolva a kilátástalan körülményeknek, az üres gyomor
hangjának, s egy rendszernek, amely az embertelenséget a hétköznapi
magatartásformák szintjére emelte.
„Az éjszaka leple alatt senki sem köszönt a másiknak. Sürögtek, forogtak. Volt, aki többször is fordult. Némán, konokul fosztogatták a házat és a portát. … És több nem beszéltek ezekről az éjszakákról. Tele lett a falu titokkal.”
Nincs jelen, se jövő, csak az itt
ragadt múlt. Borbély Szilárd regényét nem lehet a napi politika
szintjére süllyeszteni. Ám a Nincstelenek több mint irodalom,
vagy korrajz. A történelem az ember bőre alá kúszik, meghatároz
mindent: a mozgást, a lépéseket, a nyelvet, a szavakat. Egy
mentalitást rajzol körbe, s mindez túlnő a szatmári kisfalun,
túlnő az elbeszélőn, s azokon, akiket elbeszél, egy mentalitást,
amely ott van minden elszórt macskakő alatt, minden egyenruhában,
s minden hazug emlékműben, s azokban a szavakban, amelyek ezeket
akarják megvédeni, s ott van a szerző pár hónappal ezelőtti
váratlan halálában, az okokban, s a szatmári kisfalu fullasztó
árnyékában.
Borbély könyve nem változtat meg
senkit. S hogy milyennek is akarom látni önmagam a Nincstelenek
után? Olyannak, aki a tragédiára nem visszaemlékezik, hanem, ha
szükséges, újra és újra átéli. Olyannak, akiben még él a
fiú, aki a nyomort még nem különítette el a hétköznapitól,
akiben a tragédia és a normális élet még egyazon fogalomkörbe
tartozik, aki az elfogadhatatlant elfogadhatónak írja le. Nem
kényelemből. Egyszerűen nincs más csak az átélés kényszere. A
jelen idő marad. Semmi sem tűnik el végleg. Ahogy az öreg Mózsi
nyomai sem:
„A barátai kivándoroltak a Szentföldre. Mózsi nem tudott elmenni, mert idekötötték az emlékei. Gyerekeinek, Gogának és Ráchelnek csak itt, ebben a faluban maradt nyoma. És csak ő látta ezeket a nyomokat.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése