Polanski őrültjei III
Az őröltnek tehát saját egyedi, de mindenekelőtt egyéni
világuk kialakításához zárt falak kellenek. Szükséges az elválasztó vonal,
amelyen belül építeni lehet, annak ellenére, hogy az építés nem épp tudatos
alkotás. Az őrült szerencsétlensége az, hogy személyiségének legmélyén egy
olyan alkotási kényszer uralkodott el, amelyet immár tudatosan képtelen
irányítani, sőt mi több, elfojtani. A falakkal körbezárt szorosan hagyott tér
mintegy üres vászonként jelenik meg, amelyet tartalommal kell megtölteni. Az
alkotási kényszer a lélekben nyugvó rémálmok, és félelmek kivetítése az üres
falakra. Az alkotás esetükben nem művészi kielégülésre törekvő hajlam, hanem
lerázhatatlan kényszer. A külvilág megszűnik, de annak elemei nem tűnnek el. Beépülve
az elmébe újra előtörnek az elzárt térben, immár teljesen a tébolyult kezeivel
átalakított, megalkotott formájukban. A lakó ártalmatlannak tűnő szomszédjai
így válnak Trelkowsky számára szörnyetegekké, akiktől elmenekülni lehetetlen, a
szökevény folyton visszakerül a retteget bérház falai közé, akárcsak Rosemary.
De mitől rettegnek igazán Polanski őrültjei? Szó volt arról, hogy a valóságban
élő őrültet tekintete különbözteti meg a külvilág többi szereplőjétől. A
családi fotón a gyermek Carolt nem csak hosszú, szőke hajáról lehet felismerni,
hanem arról a rejtélyes tekintetről, amely elválasztja őt a képen a többi
alaktól. A teste jelen van, de a tekintet nem válaszol a többieket felhívó
utasításra. Nem a gép lencséjébe néz, tekintete sokkal távolabb úszik. A
tébolyult szeme, látása nem a valóságra koncentrál immár. Az üresnek tűnő
tekintet különbözteti meg a többiektől, de nem annál az egyszerű oknál fogva,
mert a nagyra tágult szempár az arc berendezését változtatja meg. Henry Fusely
Mad Kate című festménye egy nőt ábrázol, aki sok mindenben emlékeztet az
Iszonyat Caroljára. A majdnem kidülledő szemek ugyan farkasszemet néznek a
képet szemlélővel, mégsem alakul ki olyan kölcsönhatás mű és befogadó között,
mint például egy szokványos portré előtt állva. Fusely szereplője ugyanis nem
kinéz a képből: olyan akár egy tükör előtt ülő kétségbeesett nő, aki megretten
saját látványától. A tágra nyitott szemek nem visszaigazolást keresnek. Önmagán kívül nem is lát senki mást. E szemek, csakúgy mint Carolé, már nem érzékenyek
a külvilág jelenségeire: vakká váltak.
Fusely a vak Miltont ábrázoló festménye
közelebb vihet ahhoz, hogy a tébolyult esetében mi értendő vakságon. A képen
Milton mellett két hölgy is szerepel. Az egyik ülve varrogat, a másik ír, aki
valószínűleg nem más mint a költő fiatal felesége, Elizabeth Minshull.
Mindketten olyan tevékenységet végeznek, ami a szó szerinti látás nélkül
lehetetlen lenne. Mindkét fiatal lány egészséges, bőrük fehér, s kissé pirosas,
az élet gyermekei. A jobb oldalon ülő Milton azonban akár egy több napos tetem.
A hullaszínű arcon a fehéren kimeredt szemek semmiféle olyan tevékenységet nem
ellenőriznek, mint a varró és író lányoknál látjuk. A látszólagos bénultság, a
tartalom nélküli, üres szemek látványa után Milton összekulcsolt ujjaira
pillantunk megértjük a festmény valódi történését. A költő szája nyitva, mintha
mondana valamit. A kép középpontja a lány kezében levő toll, amellyel szorgosan
jegyzettel a kiterített papírlapokra. Milton épp diktál. Talán épp a Visszanyert
Paradicsomot. A kép tartalma felülírja a látványt. A két hölgy valóságos
cselekvése alulmarad a valódi alkotáshoz képest, amelyet a halottnak látszó
költő képvisel. Mad Kate, Milton, valamint Carol szemei annyiban vakok, hogy a
külvilág jelenségeire immár nem válaszolnak. Arcuk eldeformálódott a tágra
feszített szemhéjak megerőltető tartásában, de valójában nem e fizikailag is
látható különbség a lényeges. Ezek a szemek nem befogadnak, de nem is önmagukba
tekintenek. Ezek a szemek kivetítenek. Mégpedig az általuk alkotott mű kerül
lejegyzésre, legyen az egy üres papírlap, vagy egy fehér fal. Carol szeme, akár
egy kamera tartalmat sugároz az előtte álló vászonra. A lakás nem ellenséggé,
hanem alkotássá válik, jobban mondva felületté, amelyen az alkotás megpihenhet.
Polanski szereplőinek a félelme itt ragadható meg. Rettegnek
saját arcuk elvesztésének riasztó lehetőségétől. Az Iszonyat rohadó nyúlteteme
Carol lassan eldeformálódó elméjének látványos helyettesítője. Az alkotásnak
ára van. A levágott nyúlfejet retiküljében őrzi, akár egy féltve őrzött
személyes holmit. A maga anyagiságában jelenik meg tehát az arc, amelynek
megóvása jelképezi azt a szorongató félelmet, amely a saját elvesztésének
lehetősége ébreszt fel. A rettegés nem abban áll, hogy az arcot, a fejet olyan
brutális módon le lehet választani a testről, mint a nyúltetem esetében. Az arc
elvesztése egyenlő a tükörképtől való megfosztottsággal. A külvilágból önmagát
is száműző tébolyultnak immár a tükör előtt állva van lehetősége megbizonyosodni
arról, hogy világának ő a középpontja, nem pedig egy idegen mese öntudatlan
mellékszereplője. Az arc és annak vonásainak megléte a saját világ
érvényességének és az alkotás állandó folyamatának a bizonyítéka. Lehetőség
arra, hogy a valósággal egy egészen ellentétes úton jusson vissza önmagához. Nem
a tükörképben való önfelismerésen van a lényeg, hanem a tükörkép puszta meglétén.
Mad Kate szemeiből nem épp az önmagára ismerés nyugalma sugárzik. Az őrült
felaprózza saját lényét, s arcot mintegy eltolva magától idegenné alakítja
önnön testét. A visszatükröződés immár nem egyszerű másolat. A tükörkép
elszakadt gazdájától.
A lakóban egészen másfajta félelem keríti hatalmába Trelkowsky-t. Nem az
arc elvesztéstől, hanem annak külső megváltoztatásától retteg. A bezárt
lakásban még a falakon lógó tükrök sem adnak megnyugvást az én önmagával való
azonosságát illetően. A lassú és irányított metamorfózis kezdetét veszi:
átváltozás egy másik személlyé. Annak tulajdonságait, szokásait rákényszeríteni
az áldozatra. Alattomos kísérlet, melynek célja nem az egyén teljes
elpusztítása, hanem kíméletlen elnyomatása egy másik személyiség koromsötét
árnyékában. Carol szexuálistól való félelme köszön halványan vissza: az idegen
anyag énbe való fizikai vagy épp szellemi behatolása alapjában keveri össze az
én belső világát, amely immár csak egy, az eredetitől teljesen eltorzult
rendben áll újra össze. Az arc elrablása egyben annak idegen kezek által való
szabad alakítgatása, a saját történet visszafordíthatatlan meghamisítása és
eltörlése. Az ittas Trelkowsky önmagának feltett ártatlan kérdése végül
identitásának végső és megválaszolhatatlan kérdőjelévé válik: „ha levágnák a
fejem, mit mondanék? Ez vagyok én és a fejem, vagy ez vagyok én és a testem?”
Hol
kezdődik az Én, ha a hordozó test kettéválik? Hol a személy egy feldarabolt
testben? Félelme tehát nem egyszerűen arra a felismerésre irányul, hogy az arc
elveszíthető, akár egy megunt pénztárca. Elrablásának puszta lehetősége
bizonyítja azt, hogy a test egy bizonyos helyzetben nem más mint romlandó hús,
amiből bárki kénye kedve szerint téphet le egy darabot, amikor csak akar. Az arc
nélküli test egy minden szellemiségtől megfosztott, kiszolgáltatott, akarat és
ellenállni képtelen hústömeg. Ezt a meggyötört húsdarabot fektetik teljesen
bebugyolálva a kórházi ágyba, hogy valami íratlan kötelességnek engedve
bevárják végső kimúlását. Az arc betakarva. Mintha valóban elveszett volna. A
haldokló Trelkowsky a vastag pólya mögül rémülten felkiált, mikor önmagát
pillantja meg az ágy szélénél. Az arc kényszerű eleresztése nem egyszeri, s
visszafordíthatatlan cselekedet. Némán beáll egy eltervezett körkörösségbe, egy
kegyetlen ismétlésbe, ami ugyanazt a történetet kezdi újra és újra elölről,
szikrányi reményt sem hagyva arra vonatkozóan, hogy a küzdelem másként is végződhetne. Az üveg sosem lesz törhetetlen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése