Polanski őrültjei II
Gogol hősét Az őrült naplójából nem érdekli a valóság
Spanyolországa. Tébolyodott volta magyarázza azt, hogy nem is tud erről a maga
valójában létező országról. Akinek már megvan a maga spanyol földje, elfordul
az eredeti elől. Az őrült körülzárja magát, mesterséges és szellemi határokat
állít fel, hogy a körülötte elterülő világot végérvényesen megszüntesse.
Sajátos pusztítás ez, egy naiv hatalom önelégült gyakorlása, amely hatalom
természetesen gyenge ahhoz, hogy a maga lényegében tegyen kárt a külvilágban,
ám az őrült szempontjából ez is épp elég. Nemcsak arról van szó, hogy a
külvilág megijedve, megdöbbenve és undorodva zárja el magától a tébolyultakat.
Kétségkívül magasabb foka ez a hatalom gyakorlásának, s nem pedig egy csalóka
illúzió érvényre jutása, mint az őrület esetében. A külvilágnak tehát megvan az
a legalizált hatalma, hogy az elzárás gyakorlatát folytassa. A bolond számára
azonban az egyértelmű száműzetés kérdésessé válik. Az őrült akarata nem engedi,
hogy a gyűlölt és/vagy félelmetes külvilág győzedelmeskedjék felette. Ő nem a
valóság egy megbukott halandója, hanem Spanyolország uralkodója, akárcsak
Popriscsin. Az elzárás számára nem a szabadság elvesztése, hiszen a zárt falak
lényének szükségszerű tartozékai. Paradox módon az őrült saját világának a
külvilág által felállított vastag falaira van szüksége.
Goya két festménye
megkapóan ábrázolja ezt az ellentétes helyzetet. Az Őrültek udvara, valamint
Bolondok háza című képein egy tébolyultakból álló csoportot látunk. Bár a két
majdnem azonos jelenetet bemutató festményen a csoport egyes tagjai verekednek
egymással, mégsem mondhatjuk el, hogy e művek egy központi, az egész képet
uraló jelenetet ábrázolnának. Nem a harc a lényeg, hiszen az is csupán csak
résztvevője a zajok és nyögések értelem nélküli kavalkádjának. Az őrültek
csoportját nem lehet egy egységes jelenetben ábrázolni, mert a tébolyon nem
képes uralkodni a rendszert és egyszólamúságot követelő értelem. Az értelem egy
jól felismerhető világgal, a sajátjával rendelkezik, amelynek túlfűtött racionalizmusát,
egyértelműségét ráerőszakolja minden résztvevőjére. Ezt az automatizmust
azonban az őrült nem bírja, s kiesik a jól felépített szerkezetből. Goya képei
ennek a felismerésétől annyira hatásosak: e festményeken zűrzavar,
beláthatatlanság kell, hogy uralkodjon, hiszen egy-egy személy külön-külön
képvisel egy-egy saját, egymástól, de legfőképp a valóságtól teljesen független
világot. Itt nem egy pontosan kimért csoportképről van szó, amelynek minden
egyes szereplője egy irányba figyelve pózol. Goya képein ott vannak az elzáró
falak, rácsozott ablakok is, felhívva a figyelmet arra, hogy az őrület
kiteljesedése bezártságot igényel. Az elválasztó határok a külvilág és az
önmagába zárult tébolyult kölcsönhatásában csak egy egyik oldalnak funkcionálnak rendeltetés szerint: az előbbiek, azzal, hogy a számára
kényelmetlen és zavaró bolondokat önmagán kívül rekesztette. A fal másik
oldala az elzárkózott bolond saját világa, saját, a testen eluralkodott
elméjének a kivetülése.
Az Iszonyat első fele azoknak a külvilági, a főszereplő
fiatal lány számára rémisztő és undort keltő elemeknek az összesűrűsödése
(jórészt a férfiak sekélyes vagy épp őszinte, de mindkét esetben haszontalan
próbálkozásai), amelyek aztán a magát el(ki-)záró Carol lakásába belopóznak, s
immár csak abban a hozzájuk rendelt, a megtébolyult lány elméje által gyártott
érzetek működése szerint jelennek meg. A járdán látott repedés így válik a
lakást fenyegető szétesés jelképévé. A már említett térbeli beszűkülés valamire
fókuszáló tendenciája ennél a filmnél figyelhető meg a legjobban: a külvilágban
ügyködő Carol lassan teljesen visszaszorul az üres lakásba, azonban a számára
ki-kitáguló szobabelsők, a fekvő teste felé közeledő plafonnal
illusztrálva, őt is mintha össze akarnák nyomni. Az utolsó snittben
mintha az egész film lényege lenne alig egy percben bemutatva: a kamera lassan
zoomol a szekrényen elhelyezett családi fotóra, ám mikor a kép kereteit is
eléri, nem áll meg, hanem tovább közelít a szőke lány arcára. A külvilág vagy
az arra utaló jelek lassan eltűnnek, mindent felapróz a közeledő plafon és a
maga kereteiből minden „lényegtelen” elemet száműző képkeret. A családi fénykép
jól illusztrálja a csoportképek azon megszokott elvét, amelyre már fentebb is
utaltunk a Goya festmény említésekor: a bolond nem arra a világra koncentrál,
amely „egészséges” társait egy pont felé nézve (jelen esetben a fényképezőgép
lencséje) lemásolja. A „beteg” számára kijelöletlen irányok vannak fenntartva,
a külvilág felhívását pedig azért nem hallja, mert az már nem is létezik
számára.
Rosemary menekülni akar az őt körülzáró térből, amelyen belül mindenki
vélt veszélyforrást jelent maga és még meg nem született gyermeke számára.
Végérvényes menekülése azonban épp azért lehetetlen, mert egyedül itt, a
rémálmok és látomások helyszínén nyer története valódi értelmet, azon kívül
mindez a kezdődő megőrülés és a paranoia jeleiként értelmezhető csupán. A
lényeg nem annak a lehetőségében áll, hogy a fiatal Rosemary a gonosz megtestesülését
hordja a szíve alatt, hanem abban, hogy az tébolyodottság jeleit felmutató nő
számára immár csak ez az egy hely szolgálhat otthonául. Carollal
ellentétben Rosemary a valószínűleg torzszülött gyermek, vagy épp a világra
hozott gonosz elfogadásával egyben abba is beleegyezik, hogy számára véget ért
a külvilág, ahol korábban menedéket keresett. Sem az Iszonyat, sem pedig a
Rosemary gyermekének szereplői nem lázadnak. Belebetegednek vagy elfogadják
saját sorsuk folytatását, ám mindenekelőtt történetük lényegét a szorosra zárt
négy fal között. Nem a külvilág valódi gonoszságával találták szembe magukat,
hanem saját maguknak kreáltak gonoszt, mint történetük igazolását, amely
fogalom ellentmondva a valóság értelmezésével, nem az abszolút Rossz helye,
hanem egyediségüknek, megkülönböztetettségüknek kulcsa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése