(Ma egyes szám harmadik személybe távolodtam önmagamtól.)
Gondosan fektette el a barna, kissé véres darabot, melyet épp az orra mélyéről
halászott elő a gyenge napfény melegítette macskakőre. A kategóriák és a
kategorizálás megszállott követője, s egyben betartója volt az orrában fényes
nappal turkáló X. S bár tudta jól, hogy e tevékenység nem éppen ide illő, mást
nem tehetett, engedi kellett a már elkészült kategóriák szigorú nyomásának,
teljes mértékben megfelelni azoknak, a halmaznak, melybe akaratlanul, de belekerült. Jobban szerette
a maga által felállított és szabályozott kategóriákat, annak ellenére, hogy
azok a gőg, az önmagunk jellemhibát kiküszöbölő, vagy azokat elfogadható
mértékig leredukáló pozitív előítéleteivel átitatottak. A iskola napközije. A délutáni foglalkozások,
az aznap megtanultak gyakorlati levezetése. Két időpont volt kijelölve a kis
diákok távozására: délután négy óra és fél öt. S bár e harminc perc nem tűnik
nagy időmennyiségnek, mégis le nem jegyzett társadalmi, szociális és jellembeli
különbségeket mutatott, amelynek meglétével mind a tanárok, mind pedig ők, a
kis diákok tisztában voltak. A „fél ötösök”: az osztály fekete bárányai. Az
eltűrtek csoportja, akik, nem lehet mit tenni, az általános iskola
olvasztótengelyének szükségszerű kellékei. A „fél ötösök” nem mehettek előbb
haza, egyrészt, mert a szülők tizenkét órás gyári műszakja még nem ért véget,
másrészt, ha igen, jobb ha minél kevesebbet van otthon a gyerek. A „fél ötösök”
az osztály némán kinevezett rosszfiúi voltak, az eleve bűnösök, akik
mindenfajta bűn hiányában bár, de eleget tettek e minőség reprezentálásának. Hátukon
égett a bélyeg, szerepüknek ellenkezés nélkül engedelmeskedtek, ha ők a „fél
ötösök” akkor bizony úgy is kell viselkedniük, ahogyan azt a „fél ötösöktől”
elvárják. E csoportba tartozott X is. A napközi felügyelője belefáradva a nap,
s maradék harminc perc duplázódott nehézségeibe egyik délután maga köré
gyűjtötte az eleven, szegényes és régen kinőtt, agyonhasznált ruházatú „maradékot”,
és belekezdett a régóta érlelődő mondókájába: „Miért nem tudtok normálisan
viselkedni? Úgy ahogy a többiek? Körülnézek rajtatok, s mindegyikőtökről tudok
mondani valami undorító szokást, amiről jobb lenne leszokni, ha jutni
szeretnétek valamire. A. te folyton az izzadt hónaljadba dugod az ujjad, s azt
szagolgatod. B. te böfögsz. C.-nek folyik a nyála, D. állandóan szellent.” X a
sarokban állt, s megelégedve hallgatta a minősítések e durva és őszinte sorozatát,
magát teljes biztonságban érezve a hirtelen lesújtó kategóriák alól. Tudta,
illetve sejtette, hogy ő nem ide tartozik, csak hát a családi körülmények nem
engedik, hogy a „négyes csoporttal” tarthasson délutánonként. Nem. Nem
sejtette. Biztos volt benne. Ennek a ténynek a külső megerősítését várta a
tanártól, amelyhez mást nem kell tenni a felügyelőnek, mint nevét nem említi
eme összekapart csőcselék láncában. ’S te X. – fordult hirtelen felé –, te meg
folyton az orrodban matatsz.” Lesújtó csapás, mérhetetlen kegyetlenség. A
többiek önigazoló, s „undorító tevékenységeiket” beismerő vihogása élesen
ütközött X. döbbenetével, a remegő, sírásra hajló ajkaival. A különállás
felfedte illúzió jellegét, s X. megértette, hogy nem is mehet haza fél ötnél
előbb. Neki itt a helye. A macskakőre helyezett takonydarab tökéletes helyen
van. Jobban mondva: a helyén van. S ott is marad, amíg egy arra szökdelő veréb
felcsippentve a begyébe nem rejti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése