H.M.: A róka volt a vadász – Kimerevített képek a
gyár macskájának üveges szemében. Egy végtelen-véges időszak, melyet csak e
megfagyott képek egymásutániságában lehet bemutatni. Rohadó csendéletek,
monoton folytonosság. Itt az újszülöttek nem megszületnek, hanem csupán
helyettesítenek: „Addigra a gyerekek is itt dolgoznak a gyárban. … Sem az
arcukkal, sem a cipőjük hegyével nem botlanak másmilyen ösvénybe, mert egyik
sem nyílik meg előttük. Csak ezt találják, a szegénység, a kilátástalanság, a
kimerültség árkába tudnak beállni, ez száll anyáról gyerekre, és azok
gyerekeire. Ugyanaz a nem várt kényszer…” Megfagytak a képek, mert az azon
szereplőknek is meg kellett fagyniuk, hogy a létezés eme nullfokát képviselni
tudják. Az eleinte tettetett közöny és érdektelenség átfordul s mindennapiba. Alaptermészetté
válik. A hangsúlyok véglegesen eltolódnak: az könnyes macskaszem, a szaggatott
rókaprém üvegszeme nem az emberek képeit tükrözik vissza. Nem az ember visel
kabátot, hanem a kabát fogja körül ezt az alig lüktető, enyhén meleg hústömeget:
„Ahol a dadogás már beszéd, ahol a félig kimondott szó már hangos kiáltás. Ahol
a kérdés már a torokban elcsuklik, és némán, egyre némábban a fogakhoz üti a
nyelvet.” S ahol „…egy kabát belebújik a másik kabátba.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése