Rembrandt és Greenaway. Elnyelő sötétség, némi fény, talán egy
bizonytalanul és gyengén lobogó fáklyából, apró részletek megvilágítva a
művészettörténet egyik legismertebb festményéről, egy száj egy orr, egy arc,
ismerjük fel a töredékeket, helyesebben kifejezve, látjuk meg a vastag-vékony,
többrétegű ecsetvonásokat, melyek vonásainak látszólagos rendszertelensége
végül egy szájban, orrban, arcban futnak össze. Csodáljuk a kész műalkotást,
gyönyörködünk tökéletességében, melyet ugyan nem felfedezünk, csupán bólogatva
elismerünk. Végtermék, benne még alkotója megkönnyebbült sóhajával, mely halk
sóhaj épp az alkotás/alkotódás keserves hangzavarát nyomja el. Nem halott a
festmény, bár a rajta szereplők, a modellek idővel valóban eltűnnek, nem hagyva
mást magukból mint egy sajátos festői látásmóddal átitatott lenyomatot. A
modell meghal, elpusztul, elrohad, lenyomata idővel elfelejti egykori
tükörképét, szimbólummá válik, ahol már nem az lesz az érdekes és produktív,
hogy az adott alak kire vezethető vissza, hanem az, hogy a jövőben kire vonható
rá ismét. A Greenaway-féle hozzáállás tartja életben a festményt, nem a
sorozatos restaurációk és színmegerősítések. Az alakok nem halottak, a képen
nagyon is lélegeznek, sóhajok sokasága a festékréteg alatt, láthatatlan
lüktetés és elevenség, amely egy XX. századi művész Éjszakai őrségében válik valóban elevenné. Az alvó feleség örökre
alvó marad a rajzon, lélegzik, még ha e lélegzetvételek lassan kimúlnak, ahogy
a rajzoló leteszi ceruzáját. A festmény néma, gondoljuk, azonban Greenaway
értelmezése szerint a kép nemhogy néma és halott, hanem nagyon is mozgó, és
hangos. „Ez a kép hangot ad” („Paintings are normally silent … this painting,
this picture, this image sound”) – hangzik el a filmben. Kutyaugatás, hangosan
kiáltott, halkan simuló, dörmögő, és kiböfögött szavak érthetetlen és immár
kibogozhatatlan keveredése, közeli harang kongása, egy szekér elvonul, valaki
megbotlik, keménytalpú cipők kopogása a nedves kövön, pocsolyába lépnek,
dobpergés, köhögés, nevetés, sírás és sikoltozás. Hangos zűrzavar, s a festmény
fő hangja: egy puskalövés. Az alkotó paradox helyzete: az úgynevezett
valóságot, az igazságot csakis színpadra állítással, a megrendezéssel, a
jelmezbe öltöztetéssel, az előre megírt szavakkal tudja leírni. Fikcióba öltöztetni
egy egykor létezőt. Nem az amszterdami milicisták gyakorlatozását visszaadni,
akik egy hazug portréba akarták elrejteni bűneiket, s nem is egy előre írt
Rembrandt-életrajz fejezeteit újramásolni, hanem a művészt, a művészetet tágabb
perspektívában vizsgálni, egyfajta közös nevezőt létrehozva ezzel az alkotás
fogalmát illetően. Nem lemásolni a másolhatatlant, reménytelenül nyújtózkodva
egy már felismerhetetlenül homályos Rembrandt-kép felé, hanem megalkotni egy
eddig nem létezőt, amely így sokkal közelebb lehet az elérni kívánt lényeghez,
mint a szorgos másolás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése