A mindennapoknak is meg kell adni
a maga tragikus színezetét, szinte megkövetelik ezt az egyes napok, akik ki
akarnak emelkedni vézna és gyorsan elfelejtett társaik köréből. Elveszíteni egy
pénztárcát a lehető legmindennapibb esemény. Az elveszett tárgy eleinte
teljesen közömbös, nem több egy megszokott súlynál a szűk zsebben, egy
szükséges kellék, ami csak akkor emlékeztet saját létezésére, ha szükség van
rá, hogy bizonyos dolgok menetét gördülékenyebbé tegye. A súly nyomasztó hiánnyá
alakul, az ösztönös mozdulat, mikor saját zsebemhez nyúlok, hirtelen tudatos
kapkodássá válik, mikor ujjaim felfedezik a jól ismert tárgy eltűnését. Közhely
mondhatni, hogy énünket eme kemény vagy épp puha és lágy papírok tömegére
préseljük: emlékek, nyomok, életdarabok. Egy kép M.-ről, meggyűrt vonatjegy,
egy bécsi út lenyomata még V.-vel, egy elfelejtett hajszál, mozijegy, rajta a
fontos dátummal, lejárt igazolványok. A nosztalgia felgyülemlett termékei. Mindez
oda, megnyitva a veszedelmes határokat: tegnap még tárgyak, betűk igazolta
bizonyosságok, holnap már bizonytalan emlékek támasz nélkül.
Újabb sikertelen nyelvvizsga,
mintha képtelen lennék átadni azt, amit elsajátítottam, vagy csupán
elsajátítani véltem. Mindennapi tragédiák, önbecsülésem hajszálvékony fátylába
burkolózva. Önző tett, csupán azért, hogy kitűnhessenek, hogy emlékezetessé
válhassanak, nem figyelve arra, hogy engem is eltakarnak.
Rossz szájíz, közöny és összerándult csomó a gyomorban. Mint a hirtelen
jött vihar előtt a szabadban repkedő méh: már nem is repül, hanem a szél
dobálja ide-oda, megcsalatva a délutáni meleg napfény hazug örökkévalóságának
ígérete által, keresve, eszeveszetten kutatva egy biztonságos, és meleg zug,
egy apró rés után, mindegy hol, fában, épületben, egy megrepedt járdaközben
vagy épp valakinek a nedves szájában, gyengéden megszúrva a húsos garatot,
legalább osztozkodva valakivel a haldoklás folyamatának megdöbbentő
egyszerűségében, egyszerre képviselve a döbbenet, az életért való reménytelen
küzdelem és az elmúlás elfogadásának röpke magatartásformáit, s az utolsó
vonaglás remegésében érezve az első, kövér esőcseppet a megdermedt szárnyakon,
még hallva az ég dörmögését, ami immár nem a vihar előjele, hanem néma kísérő
az ismerősnek tűnő Semmibe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése