A mediterrán melankólia után … kezdhetném az első
mondatot e hosszú kihagyás után, amely miatt egy cseppnyi
lelkiismeret-furdalást sem érzek, hiszen e blog írása arra az egyszerű, s mégis
alapvető felismeréshez vezetett, hogy az írás csak robotmunka ne legyen. A
mediterrán melankólia után, tehát, amelynek izzasztó párája inkább az élmények
átélése, semmint azok lefestése felé fordított, újra itt, azon a helyen,
amelyet immár csak elhagyni akar az ember, akár egy hosszú körmű, túlhordott
csecsemő a méhben, aki belülről karmolva kínozza anyját, siettetve a megkésett
világrajövetelt. Össze sem lehet hasonlítani a horvát tengerparti városokkat
azzal, ami itt van: míg előbbi kéjesen tárja szét lábait, akár egy
agyonhasznált prostituálthoz hasonlított Párizs Miller regényeiben, addig
utóbbi évszázadok óta rejtegeti megvénült és kiszáradt kéjforrását, akár az
életből kiábrándult, ráncos apáca. A türkizkék tenger időről-időre aláfestő
háttérré alakul, mikor M. lép a szemeim elé, mintegy demonstrálva utazásom
valódi végcélját: röpke egy hetet azzal lenni, aki halvány, s mégis kitartó
illatfelhőket hagyott maga után hónapokkal ezelőtt. Az első napok a májusi
eleji Lengyelországra emlékeztettek: fel-feltörő, majd elszunnyadó feszültség,
amelyet a közeli elválás éltet, s amely különös egyetértésben, harmóniában és
egymáshoz simulásban nyugszik el az utolsó napokra, s órákra. Némasággal szóra
bírni azt, aki szintén nem akar beszélni. Horvátország, a kikötők, a strandok
összezsugorodnak egy esti sétában, csókban, összebújásban, egy beszélgetésben,
egy könnyes pillantásban a hamarosan visszainduló autóbusz előtt. Én integetek,
M. csak áll, mozdulatlan, mégis távolodik, azon tűnődöm, vajon miért nem int
vissza, majd eszembe jutnak korábbi szavai: ez nem búcsú. Nem lehet az. Pár
napja vásárolt, mégis három helyen megrepedt lencséjű napszemüvegem alá rejtem
kissé nedves szemgolyóimat, mintha épp most léptem volna ki a sós
tengerből, ahol nyitott szemhéjjal próbáltam kutatni a kavicsos aljzatot. A
többiek, a velem utazók, a pár perccel ezelőtti események szemtanúi enyhén
mosolyogva próbálják tudomásomra jutatni szimpátiájukat, és tapasztalat nélküli
megértésüket, miközben kezdem magam úgy érezni, mint Trisztán Wagner
operájában, aki a parton állóktól kérdi, látják-e azt, amit csak ő láthat: „Das
Schiff? Siehst du’s noch nicht?”
Lélekbe markolóan szép!
VálaszTörlés