Elliott Arnold könyve. A virrasztás éjszakája. Történet a
dán zsidók Svédországba menekítéséről. Amerikai irodalom, s a Schindler
listája-fertőzés egy korai előjele. Mindenféle összetettség hiányzik, amely a
valóságos eseményeket jellemezhette. A nyugati fikció kényelme: a jó és a rossz
örök harcának fejezeteiről szól a történelem is. Ezt a harcot rekonstruálja a
regény, távol a gonoszság esszenciájának lényegétől, s annak keserű
melankóliájától: a szükségszerűség kegyetlensége dominál, semmint a pusztítás
ösztöne. Ha kivégzem a jót, egyben szobrot is állítok annak. A gonoszság nem
megszáll, hanem üldöz. Ott lüktet Káin remegő kezeiben, József bátyjainak
kétségbeesésében, s Ismael sikolyában. Talán épp az Ószövetség mutatta meg
legtisztábban a gonoszság álcájába bújtatott elkerülhetetlen szerepet, a rossz felelősségét.
Wojciech Smarzowski filmje. Róza. A múlt hamis dicsőségének,
s balszerencséinek mámorában a lengyelek is ugyanúgy szenvednek, mint a
magyarok. Azonban itt legalább van lehetőség arra, hogy egy másik megközelítés
is helyet kapjon, aki a történelemben épp azt az összetettséget veszi észre,
ami azt valójában jellemzi, s nem azt, amely az egyoldalúság irányába lett
eltorzítva. Utóbbi a beismerés, előbbi a bálványozás terepe. Jedwabne vagy épp a
háború utáni német kisebbség megkínzott szelleme, ha csupán halkan is, de kísért.
Egyszer valahol azt írtam, hogy a hétköznapok megölték a
regényhősöket. Talán kissé elhamarkodott kijelentés volt. Nincs múlt idő. S
talán nem is csupán a regényhősöket, hanem a fikciót úgy általában. A
mindennapi ismétlődések monotóniájától épp ez véd meg. Hajszálnyi
irracionalitással, gyermeteg illúzióval, s az alkotás kényszerével megvédeni a
„meséket”. Ez a legkifejezőbb szó, azt hiszem. Korábban azt gondoltam,hogy a
gyerekkor megszáradt emlékeinek fel-felbukkanása egyszerű nosztalgia. Ma már
tudom, hogy nem így van. Nem is emlékezésről van szó, hanem
összehasonlításról. Miként látok ma olyan dolgot, amelyet korábban ismertem
meg? Nem maga a tárgy, s nem is a vizsgáló tekintet minősége a fontos, hanem a
különbség, amely a kettő között tátong. Megragadható a változás, s könnyedén
alakítható, amelyben még él a vágyakozás azon szűz tekintet iránt, amely egykor
jellemezte e formátlan testet, egykori önmagam. A kifejlődés nem szükségszerű,
ám a formátlanság fenntartása annál inkább, amelyet a végponttól, a
befejezettségtől való rettegés fűt igazán. Tudatom egy kihalt játszótér terepe,
a hintákban felismerhetetlenségig oszlott tetemek, egykori ismerősök. Már a
nevükre sem emlékszem. A játszótér még megvan, látom, az alakok is mozognak,
nem is halottak, csupán várakoznak, néha-néha megmozgatva állkapcsukat, s
elgémberedett tagjaikat, amely a hinta rozsdás vasláncainak felszisszenő
zokogásával jár együtt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése