Március 19-én Budapest Szabadság terén szobrot avatnak az ország
náci megszállásának hetvenedik évfordulójára … Bocsánat,
kimaradt egy lényeges szó: a náci megszállás tragédiájának
hetvenedik évfordulójára. Nagyság: hét és fél méter.
Ábrázolni kívánt jelenet: a birodalmi sas (Németország)
kíméletlenül lesújt a tehetetlen Gábriel arkangyalra
(Magyarország). Következmény: forró nyári napokon árnyékot adó
oszlopok, az óriási méreteken ámuló, féltékenykedő,
országszerte itt-ott elszórt turulmadarak serege, s egy szándék,
ami ma még nyilvánvaló, átlátszó, s nevetséges, de ami a
jövőben épp észrevétlenségében válik veszélyessé,
levetkőzve nevetségességét, puszta tényként élve tovább.
De
miféle szándékról beszélünk? Arról, hogy a történelem puszta
utcai elrendezésekkel változtatható. Talán mégsem az esztétikai
hiányosságokon kell megütközni, vagy épp a finanszírozás
horribilis összegén felháborodni. Hanem a némaságon, ami ezt
eltűri. Tiltakoznak, persze, de korántsem elegen. Az, hogy a
megszállás emlékműve tudatos történelemhamisítás egy eszköze
nem titok. S nem is meglepetés. Ám évek múlva e kezdő löket fog
végleg eltűnni, ellenzőivel egyetemben, lassan elnémulnak a
tiltakozó ajkak is, s csak marad a könyörtelen sas, akikre tátott
szájjal bámul néha egy-egy gyerek, sajnálva a madár alatt
összeroppanó angyalkát.
S
miért épp szobrok? Ez a legegyszerűbb megoldás. Könnyen
szállítható, törhető, lopható, bezúzható, kifesthető,
egyszóval tökéletes eszköze az alakításnak. Míg például
Varsóban az óráskövekbe faragott, izmos munkások és
munkásasszonyok még ma is büszkén emelhetik fejüket a
(szocializmus eszméiből jócskán kifogyott) nap felé, addig
Magyarországon a múlt eme darabjai száműzhetőek bármikor,
akárcsak a Habsburg uralkodók a Hősök teréről, egy másik
Gábriel árnyékából. Mert mire van szüksége a magyar népnek?
Tasra, Hubára, Ondra, Kondra, Töhötömre... Álmokra, képzetekre,
mesékre, s nem az egyszerű tényekre. A humor hiányzik e
mentalitásból. A varsói Kultúr(Sztálin)palota és a mellette
ágaskodó felhőkarcolók látványának iróniája.
A
leendő szobormonstrum nem csak az elmúlt négy év „megszerkesztett
káoszát” fogja szimbolizálni, s nem is csupán a hátunk mögött
álló hetvenet, hanem az egész nemzet mentalitását, amit ugyan
egy darabig takargatunk, ám ha jobb szelek jönnek büszkén
mutogatjuk mennyire aprók, jelentéktelenek és kicsinyesek tudunk
lenni. Egy mentalitást, amit inkább szégyelleni kellene, nem pedig
bronzba önteni. Ha azonban erről az oldalról nézzük a szobor
tervét, rá kell jönnünk, hogy nem is áll messze a magyarság
esszenciájától. Kissé remegve, de kimondjuk: ez tényleg igazán
magyar.
Nem
a német megszállás tragédiájának emlékműve a szobor, hanem e
mentalitásnak, amely szerves része az egyszerű „büszkemagyar”
tudatnak: ha a szomszéd pásztor az én földemen áll, agyonütöm,
s helyben eltemetem. Volt egyszer … most már nincs. Rohadjon csak
a föld alatt. Ma Magyarországon a történelem fogalma olyan
esendő, akár egy régi szobor valami köztéren: odébb tolható,
eltakarható, pincébe helyezhető, vagy csupán egyszerűen
tönkretehető, ha épp „nem áll tetszésemre.”
Magyarország
nem áldozat volt, hanem cinkos. Magyarország nem Németország
ellensége volt, hanem szövetségese. A németeket nem megdöbbenés
várta, hanem évtizedek óta épített, kikövezett út. A birodalmi
sas keresztülszáguldván Európán, végül vércafatos karmait
Magyarország szűzi testébe is kíméletlenül belemarta. Súlyos
veszteség. Ám ami még súlyosabb, a hirtelen támadó sast rég
elkészült leszállópálya várta Árpád földjén. Nem csupán
megszállták az országot, hanem szabad útjára engedték a
gyengéden leszorított magyar ösztönt, s jórészt a háttérből
figyelték a magyar csendőrök villámgyors kezeit, amelyek a
vagonokat egy szempillantás alatt megcsonkított családokra
csukták. Mert a '44 márciusában betörő németek nem elsősorban
megszállók, hanem szemtanúk voltak.
Az
emlékmű nem az áldozatok emléke előtt tiszteleg. A birodalmi sas
és vézna Gábriel társa temetetlen és tehetetlen hullákat
ráncigál. „Csak eltakarni őket, csak elföldelni a cinkosság
tényét”. Apró emberek hétméteres álma mindez. Mi ebben a
magyar sajátosság? A múlt valahogy mindig a fejünk fölé
magasodik, s a dicsőséges árnyéka ha ugyan meg nem is óv minket,
de büszkék lehetünk rá. Csak épp azt nem látjuk, hogy eme
óriási árnyék forrása rozoga létrákon áll, hogy magasabbnak
tűnjön.
A
nemtetszés azonban idővel elmúlik, s nem marad más, mint ez a
szobor, bezöldülve, s tökéletesen beilleszkedve a városi
miliőbe, amellyel épp az lesz a baj, mint a legtöbb régi,
kikerülendő emlékművel: észre sem vesszük, csak némán
elsétálunk mellette az elfogadottság néma közönyével. Nem
csupán egy szobrot fognak avatni 2014-ben Magyarországon, hanem egy
évtizedes tervet is pályára állítanak: a sas marad, a magyar
hóhérok emléke pedig elpárolog, akár egy tócsa a járdáról.
A
commemoration will be organized in Hungary for the 70th anniversary
of German occupation fueled with a public war memorial showcase. I am
sorry, I left a very important word out: a commemoration of the 70th
anniversary of TRAGIC German occupation. The size of that statue:
seven and a half metre. The depicted scene: the imperial eagle
(Germany) tears down the powerless archangel, Gabriel (Hungary). What
is this good for? Huge colums which give some pleasurable shadow in
the hot summer days, range of jeaolus staues of„turulbird” all
over the country and an intent what is very obvious and ridiculous
today, but what in its own riciculousness will be dangerous in the
near future with rebirthing itself as a fact.
But
what kind of intent are we talking about? The answer is simple: the
history is malleable like the picture of the streets of Budapest.
Mybe we should not be schocked by the defect of aesthetics or the sum
of the financial contributon. But the silence what put up with this
intent. There are protesters, of course, but not so many. It is not a
secret that the current power makes a tool of this sculpture in order
to falsify the history. But the intent what „call forth” this
monument will disappear with the protesters and nothing will remain
just the tongue-tied lips.
Why
sculpture? This is the easiest solution. It is easy to transport, to
smash up, to steal. In the centrum of Warsaw huge muscular men and
woman are turning their eyes to the direction of the splendid (and
non-communist) sun. But in the towns of Hungary you cannot find any
piece past like this. These kind of mounments can be exiled anytime,
just like the sculptures of Habsburg-dynasty from the Heroes Square
from the shadow of another Gabriel. What do the Hungarians need for?
Tas, Huba, Ond, Kond, Töhötöm... They need to have dreams,
superstitions, tales, but not the facts. The humor what is missing
from this atitude. The irony what the Culture (Stalin) Palace
contains standing next to the modern skyscrapers in Warsaw.
This
war monument will be a perfect symbol of the chaos of the last 4
years in Hungary. But it will symboize the last 70 years altogether
and the mentality of the whole nation what we have to keep sometimes
hiding, but when the better times is coming, we are showing our how
small, petty-minded and trivial we can be. But if we see the monument
from this side we need to realize, that this plan is not so far from
the essence of Hungarian mentality. We say tremulously: yes it is
Hungarian, indeed.
This
monument will not be made in remembrance of Nazi occupation, but for
the memory of our „special” character which are the main pieces
of the „prideful” Hungarian sense:if the neighbour sheperd are
standing in my field, I am aloowed to strike him dead and bury him
forever. That is the best place for him: lying under the ground. The
meaning of history is frail. As frail as an old statue on the street:
you are able to move, cover or smash it up, if you cannot stand to
see it.
Hungary
was a partner, a pauder and not a victim. Hungary was not an enemy of
Germany, it was its ally. Old-established, ready roads were waiting
for the German arrival, not a surprise. The huge imperial eagle had
rushed through Europe, and at the end sticked his bloody claws in the
maidenlike body of Hungary. The damage was deep and serious. But the
shadow of the eagle came before than the real one. The Nazis did not
just occupy the country but created an open road for repressed
instinct. The oppressor German army were masterminding the events and
watching the deeds of the Hungarian gendarmes and the military
policies those who shut the doors of the wagons on mutiliated
families. The Germans were not oppressors in the first place, they
were witnesses.
The
memorial have not been saluting the memory of the victims. This eagle
and this Gabriel are tousling the unburied and helpless dead. What do
we want? Just cover the fact of being a pander. What is this
sculpture? A big dream of small people. This is what all about. Where
is the Hungarian nature in this? The prideful shadows of our past is
always towering above our head. The shadow is too weak to defend us,
but we can be proud of it. On the other hand we are not able to see
that this past is standing on a shaky ladder on order to look out
taller.
The
useless displeasure, what is surrounding this statue now, will
disappear and nothing will remain just this „artwork”, becoming a
little bit green because of the weather and fitting in the picture of
the Szabadság Square. What is the real problem? We won't catch sight
of it just walk next to it with the acceptance of silent coldness. It
won't be a simple showcase in Hungary in the year of 2014, it is an
attempt to put into orbit a plan for the future: the opposition of
the eagle and Gabriel have to remain, and the reminiscence of
executioner will disappear just like a puddle from the pavement.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése