Different attempts to be a (half)polish man
It is always … to be continued
Note 10
Varsó centrumában, ha
gyalogolni szeretne az ember, nem teheti meg mindezt egyszerűen a
felszínen. A föld alá kell mennie, s ha nem eléggé járatos a
rendszerben, minden egyes feljárót kénytelen megmászni, hogy
megbizonyosodhasson arról, hol is áll pontosan. M. mindezt
térérzékem abszolút fejletlenségével magyarázza. Véleményem
szerint azonban mindez nem személyes hiányosságok kérdése.
Válaszom mindig egy vicc, amely rejt magában némi komolyságot is:
a lengyelek valahogy hozzászoktak, hogy a föld alatt kellőképp
kiismerjék magukat.
A háború alatti
Lengyelország földalatti (ellenálló) mozgalma alatt folyton
valamiféle kezdetleges, embertelen körülmények között dolgozó,
elszánt embereket képzelünk. Pedig vérbeli profizmus működött
e rendszerben, amely nem egy esetben puszta iróniával válaszolt a
német kegyetlenségekre. Jan Karski könyve (Egy titkos állam története) hozza igazán a mozgalmat. A mű azonban sokkal több egyszerű
dokumentumnál. Kalandregény, a XX. század horrorjából
összerakva, amelyben egyrészt ott lüktet az átélt események és
a tragédiák frissessége (1944-ben adták ki először a könyvet),
valamint egy személyiség nagyratörő ambíciói, az esély, hogy
mindazt, ami megtörtént, legyen bármilyen szörnyűséges is,
alapként lehessen használni az azt követő években a személyes
életútban egy maghatározó darabjaként. Mert Karski könyvében a
személyességen, a személyiségen van a hangsúly. Talán nem is
véletlenül. A személyiség egyfajta ösztönös ellenállási
kísérletének, a megmaradni, túlélni akarás kényszerének
olvasataként is értelmezhető a mű, hiszen a felvázolt háború,
akár a pestis, ezt támadja meg a test elpusztításának sorozatos
próbálkozásai előtt.
Nem a megszületés dátuma,
nem az évszám a lényeg, hanem a túlélés puszta megtörténte.
Karski, az „elveszett generáció” tagjaként azt élte át, hogy
az életpálya úgynevezett „normálisnak” kikiáltott, s
elismert menete bármikor megtörhet. A nevelésnek, s a nevelődésnek
lehetetlen egy előre megrajzolt utat adni. Ez még Goethénél is
csak kísérlet maradt (Wilhelm Meister). Az ego hatalma, mint talán
minden önéletrajzban, itt is megmutatkozik: gondolkodásmód,
amelyet sokkal inkább határoz meg egy előre felállított
koncepció, semmint az események valódi megtörténte. Karski
elkerülte a szentimentalizmus csapdáját, s ami talán a
legfontosabb: az elszánt, s szűkítő nacionalizmusnak még a
nyomát sem találni a könyvben. Ennél sokkal többről szól
könyv: az egyén történetéről, a személyiség fejlődéséről
egy olyan időszakban, amikor épp ezt a személyiséget kellett, ha
csak ideiglenesen is, eltakarni. Ahol az őszinte szavak a fogak
között ragadtak, s minden kiejtett szó egy előre betanult
forgatókönyv szerint hangzott el. Mert e földalatti mozgalomnak
épp ez volt a lényege: észrevétlenül a felszínen maradni,
eltemetve, s álcázva az egyéni esszenciát. Egy országért
küzdeni, de nem beragadni a későbbi önsajnálat mocsarába.
Karski nem is maradt Lengyelországban. A nevelés alapja, a háború
sújtotta lengyel állam, nem színpad, hanem ugródeszka volt
számára. A nevelő elkerülhetetlen tragédiája a tanítvány
távozása. Karski önmagán keresztül írt az „elveszett
generációról”, eldobva a gyűjtőnevet, bemutatva ezzel egy
személyes életutat, amelynek különlegessége nem egyediségében
volt, hanem épp abban, hogy mindez megismételhető bármennyiszer,
bárki által.
If you want to take a walk in
the centrum of Warsaw, you can do it easily, but mostly not in the
surface. You have to go under the ground, but if you are not familiar
with the system, you are forced to use every stairs in order to check
where you are exactly standing. M. explains all these things with my
peculiar weakness. But in my opinion it is not the question of my
weakness. I always try to answer with a joke, which contains some
seriousness: Poles got accustomed with living under the ground.
If we are thinking about the
Polish Underground Movement (the resistant movement) we see in our
minds some hopeless people in poor conditions with using primitive
weapons. In one hand all of these are true, but the other hand pure
professionalism were working there, and sometimes the rebels
responded with irony instead of violence. Jan Karski's book, Story of
a Secret State, brings the movement really close to us. But it is
more than a simple document. It is an adventure book full with the
horrors of the 20. century, in which you will find the viridity of
the fresh tragedy and the ambitions of a young person, who wanted to
transform the things what happened to him into some kind of basic
platform for the rest of his life. Because the essence of Karski's
book is the person and the development of this personality. This is
instinctual resistance not a simple coincidence. The personality
wanted to remain when were feeling itself in real danger. The war,
just like the plague, attacks the personality firstly. The
extermination of the body is always the second step.
Not the date of the birth what
is really important, but the revival with surviving. Karski as a
member of „lost generation” proved that the normal way of life
would can break anytime. It is almost impossible to make a complete
road for rearing. It was an attempt for Goethe too (Wilhelm Meister).
The power of the ego what is working here, just like in every
biography, the fact that not the real events which are important, but
the conception about how to use them: the way of life could be a
creation, not just the range of coincidences.
Karski avoided the traps of
sentimentalism, and most importantly, you cannot find any sign of
destructive nationalism, despite he was writing about the suffer of
Poland. The essence, I think, he wrote a book about the development
of his own personality, what had to be hidden in those times. When
every honest word remained in the mouth and when everybody had to
speak according to a special scenario. These were the most important
thing in the life of the Polish Underground world: you had to be
remain unnoticed either on the surface or under the ground. That
would have been the real aspect of Karki's struggle: fighting for a
country, but not sticking in the mud of self-pity. He left Poland
after the war. The base of his „education”, the suffering state
of Poland was a springboard for him. The tragedy of instructor: the
pupil always goes away sooner or later. Karski separated himself from
the „lost generation”, he threw away the collective noun
showing the essence: the personal way of life what is important. It
could happen more than just once and with more than just one member.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése