Alonso Quijano otthon marad
Alonso Quijano egy szép, napos reggel felkelt ágyából, s úgy
döntött mégsem indul útnak. A páncélzat túl nehéz ilyen hosszú útra, s ráadásul
a spanyol nyár legforróbb napjainak nézne elébe. Rocinante, a valaha oly izmos
és megbízható mén már síron túli alakját nyerte el, azzal a különbséggel, hogy
a vélhetően hófehér csontozaton még valami hártyaszerű bőr feszül. Tehát
láthatóan még életben van. „Nem, nem…! – mondja magában Don Quijano az ajtóban
állva – mindenki maradjon csak a maga helyén, én itthon, a kóbor lovagok pedig
a sárgás, régi lapokon, a könyvtár polcain. Csak még pihenni egy kicsit…”
Alonso Quijano metamorfózisa, vagyis Don Quijote minden kor
szimbólumává vált. Mégpedig a lázadás szimbólumává. Kóbor lovag egy kóbor
lovagokat nélkülöző világban. Egy őrült a realitással szemben. Jobban mondva:
egy próféta a hazugsággal szemben. Egy olyan alaptulajdonság folytatója, ami a
kultúrát, jelentsen is akármit ez a fogalom, megmozdította, változtatta. Ez a
tulajdonság az ember eredője, a szenvedés okozója, viszont a mámorító
tudatlanság eltüntetője. A lázadás. Don Quijote fellázadt mikor létrehozta
saját „szélmalomvalóságát”, egy új valóságot, aminek frissen szántott talaja
hamar beépült. Egy új valóságot, ami egy kultúra alapját képezte, s nem csak az
irodalomban. Don Quijote a modern lázadó mintaképe. A Cervantes utáni
évszázadokban a szellem futószalagja csak úgy ontotta a „szélmalomvalóságok”
különböző változatait. Mára úgy tűnik a gyár bezárt. A XXI. századi emberek
többségét nem Don Quijote kalandjai, hanem Alonsó Quijano la mancha-i földesúr
délutáni sziesztája érdekli.
Don Quijote szellemisége sok gondolkodót megihlette már
Nietzschétől elkezdve Hamvas Bélán át Camus-ig. Alapfigura, ki nem csak
Cervantes kopár spanyol földjét, az irodalmat, hanem egy egész
gondolkodástörténtet megihletett. Hamvas Regényelméleti
fragmentumában a Richelieu-valósággal szembehelyezkedő, az ettől való
kizökkentséget megtestesítő figurája, aki tudja azt, hogy saját
„szélmalomvalósága” nem lehet igaz valóság, „de azt is biztosan tudja, hogy e
szélmalom az igazi valósághoz mérhetetlenül közelebb áll, mint Richelieu
valósága.” Egy bizonyos elferdítés, egy hazugság felfedezője, akinek lázadása
nem abban áll, hogy megrohanja azt, hanem abban, hogy mellette él. Lázadása a
lehetőség felmutatásában van. Mégpedig egy másik, a Richelieu-világtól
alapjaiban különböző, de mégiscsak igazabb valóság szabad megteremtésének a
lehetőségében.
A nietzschei és
hamvasi filozófia nihilistái hiányoznak ma. Richelieu-ők, Claudiusok minden kor
kötelező kellékei, ahogy az ezekkel szembehelyezkedő Hamletek is, de mára a
kiválasztott dán királyfik mintha már nem akarnák megérteni halott apjuk
szellemének a hangjait. Ez bonyolult, a modern kor embere pedig ezt nem igazán
szereti. Egyszerűség a vezérszó, mindent a lehető legegyszerűbben. A
Richelieu-hang pedig pont azért olyan kellemes, mert ezt az egyszerűséget
duruzsolja erre éhes fülekbe. A hamvasi értelemben a Hatalom nyelve ez, ami
pont az egyszerűségével, látszólagos tartalmasságával vívja ki minden korban a
maga uralmát. Az arányok mindig neki kedveznek, de az ellensúly a lázadás által
jelen van.
A lázadó ember
archetípusa átjárta a szellemtörténetet. Albert Camus egy könyvet szentelt
neki, bár e figura egész életművét átjárja. A Közöny című kisregényének „homo absurdusában” még a látszólagos
egyhangúság ellenére is ott a lázadás. Létét szinte csak ez az egy tulajdonság
hatja át. A modern Sziszüphosz boldog, ahogy Camus írja. Cél nélküli, keserves
munkáját csak a lázadás élteti, még ha tudja is, hogy munkája teljesen
hiábavaló. Abszurd. Az abszurd lét lázadása maga a közöny. A világ hallgat,
hiába is faggatjuk kérdésekkel, mindenfajta célelvűség ebből a szemszögből
teljesen felesleges, ám a lázadás abban áll nála, hogy az ember vállalja ezt a
célnélküliséget. Hallgatja a világ csendjét, s abban a tudatban éli le életét,
hogy a hangot sose lesz képes meghallgatni. Látszólag egy cselekedet nélküli
belenyugvásról van itt szó, ám a lázadás pont ebben a monotóniában fogható fel
igazán. Még az abszurd létben élő is lázad. A mai ember viszont mintha
egyáltalán nem akarna hallgatózni. A camus-i értelemben vett csönd bonyolult, s
inkább forró viaszt öntenek saját fülükbe, hogy az abszolút némaságot se
hallják. A kafkai kastély ott magaslik a halott falu felett, csak a földmérő K.
hiányzik, hogy bebocsátást követeljen. A XXI. század emberei Kafka kastélyának
árnyékában vegetáló, hallani, és látni nem akaró, élőhalott lakosai.
A Don Quijotéhoz, Hamlethez, K.-hoz, Mersauiles-hez hasonló
figurák veszélyeztetett fajai mai modern korunknak. Ha már ki nem haltak. E
felsorolt lázadók jelentősége a kizökkentésben volt. Szemszögükből az emberi
kultúra e kibillentések sorozatos egymásutánja. A Hamlet-szituációban élő és
mozgó alakok ők, kik a „kibillent időt” próbálják helyreigazítani. A
kizökkentség fogalma azonban ebben a perspektívában megkettőződni látszik: a
helyreigazítás nem merülhet ki egyszerűen valami régihez való igazításhoz. Ha
csupán ez történne, akkor a Richelieu-valósághoz való folytonos visszatérésről
beszélhetnénk. A kizökkentséget nem helyreigazítani, hanem bizonyos mértékben
fenntartani kell. Ez a „szélmalomvalóság”, egy új út, melyet egy katarzison,
egy második születésen áteső hozott létre. Alonso Quijano Don Quijoteként
született újjá.
A hamvasi értelemhez vett katarzishoz nem egyszerű eljutni.
Az újjászületéshez vezető utat bizonyos stációk tagolják, mint például a
kritika, a lázadás, mint konkrét szembehelyezkedés, és a nihilizmus. A kritikát
nem könnyű kimondani, egy egész, addig biztosnak hitt világkép rendülhet ebbe
bele. A kritika bátorságot és elszántságot feltételez. Véleményt mond ki, ami a
kollektív masszából személyt farag. A mai ember nem szereti a kritikát. Gyáva
talán? Nem mondanám. Nem gyáva, hiszen nem is tudja, hogy kritikát kellene
valamiről is mondania. De nem is hallgat. Folyamatosan beszél, s a hangok
érthetetlen jelmaradékokká redukálódnak a sok magyarázkodásban. Kritikát nem
akar mondani, de a vélemény illúziója hamar beszippantja. Ironikus, hiszen már
a saját hangját se hallja a környezetében állók véleményzuhanyában. Elég ha
csak a száj mozog. A látszat a lényeg. A camus-i „homo absurdus” nem érvényes a
XXI. századra. Ugyanis, ha még létezik is a lázadó embernek eme típusa, a
ricsaj hangereje, paradox módon, elnémítja a világ csendjét. Hamvas Béla
szerint a lázadás egy bizonyos irodalmi műfajban manifesztálódott, Don Quijote
révén, a regényben.
A nietzschei nihilista is próféta a maga
értelmében. Fő tulajdonsága a pusztítás, de nem abszolút hitetlen, csupán abban
nem hisz, ami a jelen hatalma. A Richelieu-ők mámoros egyszerűsége nem téveszti
meg, rombolni fog. A nihilista nem mindent tagad, hanem csak a Hatalom nyelvét.
Próféta abban az értelemben, hogy a romokból való feltámadás által a fogalmak
lényegi jelentését változtatja át. Don Quijote óriásai, banditái vagy lovagi
rostélya lehet, hogy a realitás számára szélmalmok, szerzetesek vagy egyszerű
borbélytálak. A lényeg nem a látványban, hanem az átlényegítésben, az
átfogalmazásban való bátorságban van.
Camus szerint a
lázadás az ember szükségszerű antropológiai velejárója: „… az ember egyik
lényeges dimenziója a lázadás. Hacsak nem menekülünk el a valóság elől, a
lázadásban kell fellelnünk értékeinket. A szenttől és az abszolút értékeitől
távol megtalálhatjuk-e egy új viselkedés szabályait? – ezt a kérdést vet fel a
lázadás.” A modern kor emberében lehet, hogy megvan a lázadásra, mint a kultúra
kimozdítására való magatartásmód lehetősége, de Camus szavainál maradva, ő
inkább elmenekül a valóság elől.
Hamvas Krízis és katarzis című írása szerint a
világ állandó válságok egymásutánja. A válság érzet annyira sajátja az emberi
létezésnek, mint Camus-nél a lázadás. A XXI. század embere azonban nem akar
tudni a válságról. A hamvasi szótárnál maradva a „lótoszevőkről” van szó: „A
lótoszevőre jellemző, hogy úgy él, mintha nem volna krízis, a helyzet
komolyságával és nehézségével szemben sajátos eszméletlenségben, mintha édes és
kábító gyümölcsöt evett volna, ami elfeledtette vele reális helyzetét.” A
metafizikai lázadást csak egy bizonyos kor reflektáltság, a válságtudat
előzheti meg, ám e nélkül a tudat nélkül maga a lázadás is lehetetlen.
A forrón tűző nap elől Alonso Quijano visszaballagott hűvös szobájába.
Könyvtárának kulcsát maga dobta udvara mély kútjába. A csobbanás mintha egy
szót dobott vissza a mélyről, Don Quijano tisztán halott egy bizonyos
Quijote-ét, elcsodálkozott egy pillanatra, de különösebben nem érdekelte a
furcsa eset. Így hát visszafeküdt ágyába. Hamar elaludt, hangos horkolásának
hallatára Rocinante holtan esett össze.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése