Lars von
Trier - Dogville
Az idő az
embertől független, önállóan létező jelenség, ahogy mondani szokás, amely
mintha közelebb lenne valamiféle istenséghez, mint az emberi világhoz. Az ember
elviseli ezt a távolságot, s még ha bosszús is, de beletörődött pillantásokkal
figyeli, vagyis inkább érzékeli annak állandó jelenlétét. S mivel nincs
beleszólása ebbe a rajta túl is mozgó állandóságba, annak teremtését, s e
teremtéssel járó felelősséget egy még bizonytalanabb lényre ruházza át. Pedig
egy bizonyos szemszögből épp az idő lenne az ember egyik legelemibb, mindent
megelőző találmánya, amely már teremtése pillanatában annyira beivódott a tudat
legsötétebb mélyére, hogy szinte azonnal elfeledkezett róla. Csakis a fejlődés
az, ami kiszámítható, leírható, lerajzolható, s amelynek sajátos ütemére, a
változás követelménye szerint az idő is kialakult. Mit kezdene az ember az
évszakok újra és újra megismétlődő sorozatával, mit kezd a gazzal, amelyet
hiába tép ki a földből, lassan újranő. A körülötte zajló világ nem más, mint
egy megakadt lemez vissza-visszacsendülő dallama, amelyet mikor a helyére akar
igazítani, észreveszi, hogy más zene nincs is azon kívül. Az ember körüli világ
az ismétlés világa. Ebben az ismétlésben ki kell tapogatni valami előrehaladó
mozgást, amely elérve egy bizonyos pontot nem harap önnön farkába, amely
ellentmond, amely meghazudtolja ezt az ismétlést, amely emlékezik. Ezt a
fejlődést saját magában találta meg. Mikor észrevette, hogy a zúzódás utáni heg
megmarad, beépül az arcba, hogy immár azzal együtt figyelje ezeket az
eltávolodó, majd visszatérő évszakokat. Mikor felfigyelt arra, hogy sem
külseje, sem gondolatai nem esnek vissza semmiféle nullpontra, amelyről elölről
indulhatna minden. Mikor tudatosult benne az, hogy ő tovább tud lépni, bizonyos
értelemben élete egy előre meg nem szabott és homályos fejlődés szerint mozog.
Mondhatni az ember saját létezése alapján értette igazán meg a
visszafordíthatatlan fogalmát. S ebből a visszafordíthatatlanból lökte ki
magából, mintegy öntudatlanul, az idő jelenségét. A visszafordíthatatlan idő,
amely nem valami emberen túli, isteni törvény szerint ketyeg, hanem, amely
annyira emberi, hogy az utolsó személlyel együtt lehelné ki lelkét a
világmindenségbe.
Az ember
belepottyant az ismétlések világába. Ám az ismétlést nem képes elviselni,
hiszen saját lényét tagadná az esetleges behódolással. A nyugati kultúra első
emberpárja, mint újonnan teremtettek belecsöppentek az úgynevezett Édenbe, ahol
az idő nemhogy száműzött lett volna, még csak nem is létezett. S bár a
világosságot és a sötétséget megteremtették előttük, a napszakok változása nem
az idő, mint fejlődés, hanem az ismétlés bizonyítéka. A fejlődést, a változást
felmutató idő azonban már az emberé. A teremtett hasonlít a teremtőre, de nem
külsőségekben, hanem a tettben, a cselekedetben. Ő maga is teremt. Teremteni
pedig csakis cselekedettel lehet. S ha az ember magénak akarja a teremtés
képességét, a meglévő szabályrendszerbe kell belenyúlni. S a kezdetek
kezdeteinek korlátozott lehetőségei közül csakis az isteni törvényeket lehetett
megszegni. A tiltás azért van, hogy elmossák. Az ember első cselekedete,
teremtése tehát nem máshoz kapcsolódik, mint a bűnhöz. A frissen született
embernek bűnt kell elkövetnie, hogy öntudathoz jusson. A bűn pedig visszafordíthatatlan
tett. Mondhatni az ember alkotta időt a megismerni akaró bűn hozta mozgásba.
Dogville a
Paradicsomból kivonult emberek városa, amelynek lakói magukon viselik a káini
bélyeget, ahol mindenki munkára kötelezett a megélhetés érdekében. A célok, a
jövő már eltűnt ebben a városban, ahol minden lelket átitatott a megmaradásért
zajló küzdelem monotonitása. A változás ideje itt megszűnt létezni, az
eljövendő halott, s a halotti leplet szorosan a földhöz szegezték, nehogy
lehulljon róla. A harangtorony városra vetülő árnyéka is oly kiszámíthatóan
vonul végig a falakon, akár egy szorgos óramutató, melynek jól ismert mozgását
még a teljesen vak McKey is követni tudja. Mintha a városon túli feketeségben
börtönépítésre használt cölöpverő visszhangjában is ez az előre felhúzott
mechanizmus működne.
Innen
csöppen a Dogville-be Grace. A váratlan vendéget a külvilág szokatlan zaja
előzi meg: a cölöpverőt, ha csak egy pillanatra is, de túlharsogja a rejtélyes
gépfegyver szabálytalan hangja.
Egy riadt
szökevény tűnik fel a városon kívüli semmiből, múltjáról nem hajlandó beszélni,
s úgy tűnik, mintha nem is lenne neki. Jellemét, akárcsak alabástrom kezeit még
nem piszkolta be a munka, a tett: a két lábon járó ártatlanság sétált be
Dogville kapuján. Ám csak az mondhatja magát ártatlannak, aki nem cselekszik.
Grace arroganciájára hivatkozik, amely eddig távol tartotta az élettől. Az
bibliai emberpár első tette egy tilalom megszegése. A bűn által váltak
hasonlatossá a Teremtőhöz, abban az értelemben, hogy az Édenből való kitagadás
által maga is képessé vált a megszerzett öntudat által teremteni. Az ártatlan,
tehát a cselekvés nullfokán álló Grace Dogville-be érkezve lop. S bár egy darab
csontot rajta némi hússal, ráadásul egy kutyától, büntetni akarja magát. Az
első önálló cselekedete tehát bűnös, akármilyen csekély is annak tárgya. A
büntetés iránti vágy pedig nem a valódi megbánást tükrözi, hanem inkább a
tettekkel átszőtt világ hirtelen látványával járó kíváncsiságot.
S még ha
lassan is, de Dogville lakói befogadják Grace-t. A segítségét felajánló nő az
értetetlen szemekkel találkozik először. Dogville-ben kevés munka van, s ami
akadna, úgy tapad gazdájához, mint a másodpercek halk hangjai a rohanó
mutatóhoz. Az életben megfáradt emberek kis csoportjába az életet mintegy
elkezdő Grace kerül. Az óra nem áll meg, tovább mozog, de a már
megszokottságban elnémuló ketyegés újra felerősödik Dogville lakóinak fülében.
Hallják az időt, elfogadják a segítséget, s lassan távolodnak attól a
rendszertől, amely életüket behálózta. A menedék ára fokozatosan drágul: a könnyű
fizikai robottá válik, a fizetés csökken, majd megszűnik, s a végén már láncra
verve a testét is oda kell adni a kiéhezett lakóknak. A felajánlott segítség
átalakult: Grace már nem segít, hanem helyettesít. Vajon csak ennyi bűne lenne
Dogville-nak, amely alapján kiérdemli a teljes pusztulást? Hiszen Grace maga
mondja ki: ha a helyükbe lett volna, ő is megtette volna ugyanezt.
A bibliai
halálos bűnök szinte mindegyikét megismeri Grace a városban. Az irigységet, a
bujaságot, a haragot szinte minden egyes lakóban, a fösvénységet idősebb Thomas
Edisonban; a torkosságra Chuck szavai hívják fel a figyelmet: „Ha enni ad
nekik, pukkadásig zabálnak”; a restséget Tomban fedezi fel. A legjellemzőbb bűn
azonban a kevélység, amelyre utalva aztán Grace meghozza a város felett az
ítéletet: „Apait-anyait beleadnak. De ez nem elég.” Grace tehát valóban
megváltói figura lenne, aki a felsorolt bűnök alapján hoz ítéletet? A krisztusi
alak nem áll messze tőle. De az újszövetségi megváltó egyik legmeghatározóbb
jellemvonása eltűnik belőle: a megbocsátás. A helyettesítés révén magára veszi
a bűnöket, mint mélyen szunnyadó szükségleteket, de Dogville-nek mégsem
kegyelmez. A bibliai Krisztus már „meglévő” bűnöket vett magára, de Grace nem
ezt teszi. A bűnöket mintegy saját jelenléte gerjeszti, a romlottságot saját
személye hívja elő. Az óramű megzavarodik, a megszokott rendezettségen káosz
lesz úrrá. Krisztus találkozott az őt körülvevő bűnnel, nem létrehozta azt.
Grace ebben a tekintetben nagy hasonlóságot mutat Sade Justine-jével. A világot
kóborló lány nem a meglevő gonoszsággal találkozik, hanem saját ártatlansága,
jósága szüli meg azt. Grace sokkal inkább antikrisztusi alak. Hiszen a
gonoszság kezdőpontja nem szükséges, hogy maga is gonosz legyen.
Grace az
ítéletet egyedül hozza meg, de a döntés megtételéhez segítség kell. A múlt
nélküli lány számára kiderül, h igen is megvan a maga története. Az apa
megérkezik a városba, akitől elszökött. A tékozló fiú elhagyta a Házat, hogy az
otthont, a múltat képviselő apának hátat fordítson. Önállóságra törekedett,
amelyet a teljes elszakadás révén tudott csak elképzelni. Ám haza kellett
térni. Mert rájött, hogy a valódi hatalmat nem megteremteni, hanem örökölni
kell. Az apa kegyetlensége, s látszólagos arroganciája csak a Dogville-ben
tapasztaltak alapján nyer értelmet. A korábban a kegyelem pártján álló Grace
belátja, hogy az oltalom kevés, mert a kegyelem ismétléshez vezet. Az
ismétlésben felszámolódik az az idő, amely a fejlődést segíti. Fejlődni pedig
csak örökséggel lehet. A tékozló fiú ezért tért vissza. S ez az a pont, ahol
megmutatkozik Dogville valódi bűne: a világból való önkényes kiszakadás,
mindenfajta magasabb rendű ítélkező erő kitaszítása (még pap sincs a városban).
Örökölni kell a hatalmat, nem egyedül megteremteni, mert az nem megy. Grace ezt
látja be, ezért ítélkezhet Dogville fellett, a város felett, amely hozzá
hasonlóan azt hitte a kivonulás elég. De az csak akkor teljes, ha van hazatérés
is, ahol létezik egy már elkezdett alap. A város lakói felszámolták az időt, az
ismétlés világába burkolóztak, amelyet Grace kegyelme továbbra is fenntartott
volna, meghagyva annak a lehetőségét, hogy „mindez újra megtörténhet.”
Dogville felhúzott órája
kimerült, majd megállt. Ám nem csupán azzal, hogy Grace kiírtotta annak fenntartóit.
Hogy valamit képessé váljunk megszüntetni, azt először is észre kell venni, rá
kell nézni. Dogville órajellege felülnézetből látszik, mely szögből a film
nézője is többször láthatja a várost annak lehajtott fejű lakóival, kiknek
eszükbe sem jut akár pillanatra is, de felnézni. Grace első cselekedete a
láncra vert kutya meglopása. A magától eltávolított kegyelem gesztusát, a
kutyával, Mózessel szemben azonban mégis érvényesíti. Az állat mintegy keretet
ad Grace Dogville-ben véghezvitt cselekedeteinek. S egyetlen túlélő, a rajzból
életre kelt Mózes az, aki a film végén felnéz, s ugatja a mondandóját épp
bevégző, Dogville-t meghúzott krétavonalaival örökre félkész állapotban hagyó
narrátort.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése