Polanski őrültjei I
Roman Polanski 1965 és 1976 közötti életművében nem könnyű feladat kijelölni azon elemeket, melyek egybetartják az időszak terméseit. A rendező legtermékenyebb alkotói fejezeteként lehetne elkönyvelni a kilenc évet, amelynek darabjai megalapozták azt a hírnevet, melynek hatása kitartott a későbbi időszak alkotói pályájára. Nem is érdemes erőszakosan ráhúzni az egyes közös nevezőnek szánt motívumokat minden egyes ekkor készült filmjére. Az eredmény nem is lenne más csak egy száraiban megtört, szorosan összehúzott, haldokló virágcsokor. A műfajok hasonló változatossága próbálkozásra való merészséget mutat, semmint egy már korábban elsajátított szerzői hang újra és újra feltörő kántálását. A paródiának szánt fekete komédia (Vámpírok bálja), vagy épp a film noir lezártnak hitt fejezetének folytatása (Kínai negyed) kényelmesen megfér olyan filmek mellett mint az Iszonyat, Rosemary gyermeke, Machbet és A lakó. A változatosság ehhez hasonló példája azonban nem jelenti azt, hogy bizonyos témáknak meg lenne az a magabiztosan megálló „szerzői interpretációja”, melynek kirajzolódása után a továbbállás csakis egy újabb próbálkozással lenne egyenlő, ahol az előretekintés annyira merev, hogy már hátranézés lehetőségével sem hajlandó élni a sokszínűnek nevezett alkotó. Polanskiról sem mondható el, hogy a változatosságra való késztetés csakis valami újnak az állandó és megállíthatatlan kutatása lenne. Három filmje bizonyítja azt, hogy egy bizonyos témát nem lehet csak úgy elhagyni, mint egy kézgyakorlatnak szánt műfaji parodizálás letett késztermékét. Van, ami nem fél el egy műben. Polanskinál ez pedig az őrület témája. Jobban mondva a négy fal közé szorított őrületé.
A fent kijelölt időszak önkényesnek tűnhet, azonban e kilenc
év három olyan filmet is tartalmaz, amelyek mintegy alulról támasztják meg
ennek a majd egy évtizednek jól megrakott felszínét. E három alkotás: Iszonyat,
Rosemary gyermeke és A lakó. A történet mindhárom mű esetében viszonylag
egyszerű: a saját otthonuk foglyaivá vált szereplők kibékíthetetlen
összetűzésbe kerülnek a falakon túli külvilággal, amely lakói kezén fogva,
egymással szoros szövetséget kötve kész a rajta kívül álló egyén teljes
lerohanására. Párhuzamos szűkülések folynak le itt egymás mellett, melyek mind
egyazon rendszer szerint roskadnak lassan önmagukba, nem hagyva mást maguk után
csak a kétségbeesett egyénnel megtöltött, némaságtól kongó lakást. Szűkülnek
egyrészt a végtelennek hitt egyénen kívüli világ határai. Nincsenek egymástól
teljesen különálló, egymás iránt abszolút közömbös „történetszálak”, sőt ebben
az egyénnel szembehelyezkedő világban nincsenek is történetek. A külvilág
összeesküvése a történetek többes számát szünteti végleg meg, s egy szorongást
keltő összefonódásban csak egy történet menete szerint hajlandó mozogni: ez
pedig a már említett egyén és külvilág szembenállásának szomorú meséje. A
bábeli zűrzavar csupán illúzió, az összeesküvés pedig mindenre kiható. A lakó
Trelkowsky-ja hiába hagyja el az őt tönkre tevő bérházat, a mozdulatlannak tűnő
épület folyton a nyomában jár. Nem Trelkowsky költözött be a házba, hanem
fordítva: a ház szállta meg a bérlőt. Bárhová rejtőzzön is el Párizs utcáin,
immár a szabadnak hitt külvilág is a bérház uralma alatt áll: akárhová menekül,
a ház valamilyen képviselője a biztosnak vélt búvóhelyen várja. Mintha a
külvilág a bérház egy kitágított mása lenne. Az ellenséges külvilág nem egy vak
és gyors lerohanással készül áldozata ellen, hanem elszakíthatatlan hálót
fon a meggyötört test köré, aki vonaglásaival, menekülési kísérleteivel
önkéntelenül is beleakadt e rendszer sűrű fonalaiba, pontosan elárulva ezzel
hollétét kínzói számára. A Rosemary gyermekének metropoliszában is felszámolódnak
a biztosnak vélt helyek, az Iszonyat Londonja pedig állati, ösztönös szexuális
vágyak mielőbbi kielégítésére használná fel Carol testét. A valóságnak vélt
külvilág fenyegetése azért olyan rémisztő Carol, Rosemary ás Trelkowsky
számára, mert felismerik saját személyük eszközjellegét egy náluk magasabban
elhelyezkedő hatalom markában. E hatalom nem csupán elfogyasztja őket, hanem
kihasználja testüket, amely e megerőszakolások hatására önkéntelenül is a
diktált ütem szerint kezd lépkedni. A személy lassan elveszíti ellenőrzését
saját teste felett, az a „mikro hatalom” is semmissé válik, amelyen még
uralkodni képes: önmaga felett.
Polanski filmjei azonban nem merülnek ki a saját személyiség
lassú elvesztésének, elraboltatásnak e viszonylag egyszerű vonalán. Az őrület
ennél sokkal finomabb és bonyolultabb leírása a három mű. A fentebb taglaltak
ugyanis csak egy oldalát érzékeltetik annak a jelenségnek, amelyet más módon is
meg kell közelíteni. Az őrület nem merül ki a magát áldozatnak képzelő egyén
félelmében és önsajnálatában. Innen nézve az őrület hatása egyenlő a vérszomjas
külvilág céljával: arctalanítani, az egyéni jegyektől végérvényesen megfosztani
egy remegő testet. Az egyénen túl levő világ és az őrület hatalma eggyé válik.
Polanski filmjeinek talán legremekebb sajátossága az, hogy egy másik vonalat is
mozgásba hoz, amely ugyan szintén az őrület területe, de egészen más
megközelítésben: az őrület itt nem kifosztja a személyt, egy jól megrágott
tetemet hagyva maga után, hanem épp ellenkezőleg: az őrület kínálja fel azt az
egyéni arcot, amely kiemeli őt e külvilág egyneműsítő határaiból.
Az örült világa személyes birodalom. A valóságra nem
ráömlik, hanem megfertőzi azt, ám a fertőzést csakis az őrült látja, aki
védekezésképpen saját igazságokat eszel ki, hogy e törvényeket arra a magán
kívüli valóra aggassa, amely számára az egyedüli és végérvényes. A kinti
objektív valóságok azonban ellentétbe kerülnek ezzel a saját törvényekkel
felállított világban. Popriscsin elhiszi, hogy ő lett Spanyolország királya
Gogol kisregényében. Ám ez a Spanyolország nem a valódival azonos. E megkettőződést
csak az úgynevezett kívülállók látják, az őrült maga mennyei egységet érez. Nem
kíváncsi immár a valódi Spanyolországra, hiszen az teljesen kívül rekedt a
valóság horizontján. Nem korlátolt látás ez, hanem nagyon is egyéni. Az ész
megszüli a szörnyetegeket, vagyis az őrületet, az őrület pedig életet ad az
egyéniségnek. Nem kíváncsi az eredeti országra, mert annak ismerte, valamint
konkrét létezése semmi többletet nem tud nyújtani az újonnan megszületett egyéniségnek.
Az értelem objektív Spanyolországa csak egyenlővé tenne a többivel. A saját
azonban sokkal igazabb világ lehet, mint eredetije, még akkor is, ha ez a hely
rémisztő és elviselhetetlen. Polanski szereplői egy társasház lakói. Ebben az
egyneműsítő környezetben csakis az őrület emel ki. Az őrült nem kényelmesen
elhelyezkedő néző, hanem egyedüli főszereplő, akinek halálos ugrását
visszafojtva szemlélik a ház lakói. Csakis a színpadon van helye, maximális
kivilágításban, amely szemszögből a többiek arca egybemosódik egy kollektív
katarzisban, akár a színházban ülőké a darab fináléjában. Az ő arca azonban
megmarad egyedinek, hiszen játszania kell, még ha nem szeretne. Az őrült arca
ebben a tömegben is azonnal észrevehető. Szomorú rendeltetése az, hogy immár
nem tud elbújni.
Goya egyik rézkarca idéződhet fel: Az ész álma szörnyetegeket
szül. Az értelem potenciálisan rejti magában az őrület jegyeit, ezek nélkül ő
maga sem lehetne az ami. Az értelem nem önálló, hanem az őrületnek
alárendelt, ám ezt az alárendeltséget nem tudó báb csupán. Ahogy a képen látni,
ha az ész megfeledkezik önmagáról, azonnal elszabadulnak azok a pusztító és
félelmetes erők, amelyektől azért nem tud megszabadulni, mert ő maga indukálja
létezésüket. Az őrület nem más mint az értelem láthatatlanul kinyújtózó,
kapálózó végtagja.
Az Iszonyat Carolja számára az őrület egész eddigi életének
lerázhatatlan kísérője, amely a fiatal lányban felerősödik az üresen maradt
lakásban. Látszatra más a helyzet a Rosemary gyermeke és A lakó esetében. E két
filmben ugyanis utalás sincs a főszereplők korábbi életszakaszaira. Sőt,
teljesen átlagos, hétköznapi, majdhogynem üres figurák, akik az új lakás
megvételével, illetve kibérelésével szépen eltervezett jövőjüket látják, mint a
jelenükből kiinduló akadálymentes és tükörsima útvonalat. Az új lakás azonban
egy merőben ellentétes folytatást követel meg tőlük: az őrületet. Nem
egyszerűen az őrület és az értelem szembenállásáról van szó. Polanski
alakjainak az őrület ad jellemet, az őrület semmisíti meg azt a jelentéktelen
életet, amit ők elképzeltek maguknak. Nem uralkodhatnak a bolondság felett,
amelynek elviselhetetlen kegyetlensége az ő történetüket írja le. Nem a tiszta
ész fordul át valamiféle sokk, trauma hatására, hanem az őrület veszi át
szigorúan kibérelt helyét. Az ész rendeltetése
csupán eszközjellegű. Nem uralkodik az őrület felett, hanem épp
fordítva: az őrület tartja kordában, és használja ki a magát magabiztosnak tudó
értelmet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése