Vagy-vagy-vagy-
M-nek
Pár évvel ezelőtt hallottam egy fiatal hihetetlennek tűnő
történetét, aki képtelen volt abban a tudatban élni, hogy soha nem lesz
lehetősége arra, hogy megtapasztalja, milyen meghalni. S bár tudta jól, hogy a
vég számára is elkerülhetetlen, tapasztalaton az életben való hasznosítás
tevékenységét értette, s ugyebár ebben az értelemben a halál, vagyis a meghalás
nem lehet tapasztalat, hiszen épp az életben való felhasznosíthatóság
lehetőségét zárja ki önmagából. Hite szerint minden „a valamire való használatban”
nyeri el jelentőségét, mivel a dolgok jelentékenységét a helyes felhasználás
minőségi változataiban vagy épp gyakoriságában mérjük, ha egyáltalán mérjük. A
halál tapasztalata azonban kivétel, hiszen az átélt érzetek a testtel együtt
halnak el. E „tapasztalatfajta” különlegessége ugyanis visszafordíthatatlanságában
áll.
Nos, ebben a fiúban szinte hallhatóan lüktetett a
kierkegaard-i aforizma: tedd vagy ne tedd, mindkettőt meg fogod bánni! Élni
képtelen volt az áhított tapasztalat hiányában, ugyanakkor a halál megtapasztalása
nélkül alkalmatlannak érzete magát az életre. Elhatározta, hogy jó köteg
papírossal, s egy tollal eltemetteti magát, ahol bár rövid élete ugyan végleg
beteljesedik, de a leendő feljegyzések révén, mégiscsak ezt jelentett számára
valamiféle vigasztaló középutat. Ha ő nem is, de a jegyzetek, vagyis a
közvetített tapasztalat megmarad a későbbi nemzedékek számára. Titkos tudás
átadása az emberi nemnek, egy váratlan ajándék.
Szűk baráti körben végbe is ment a szertartás, a koporsó
bezárták, majd leeresztették a mély gödörbe. A rá hányt nedves föld
egyenletesen terült szét a felszínén. Minden, ami a fiú volt, a földbe került.
Egyvalami kivételével. A toll fennmaradt.
A történetet megismerve kérdés, hogy vajon jogos lenne-e a
fiatalember sírkövére vésni: a másik legszerencsétlenebb. Felírni rá e
megnevezést, abban a biztos tudatban, hogy egy esetleges koporsófelnyitás
alkalmával a kiszáradt, nevetéstől eltorzult arcú tetemet biztosan benne
találnánk, ellentétben az elsőszámú szerencsétlennel, akinek koporsója üres, s
talán még mindig kószál valahol a világban.
Vannak könyvek, amelyektől nem lehet szabadulni, az utolsó
oldal átlapozása nem megkönnyebbülést hoz, hanem maró kényszert az előző
oldalakhoz, amely kényszer néha eltompul, néha azonban hihetetlen módon
felerősödik. Kierkegaard műve ilyen könyv. Legalábbis számomra. Nem a kedvencem,
épp ellenkezőleg: néha azt kívánom, bár soha a kezembe se vettem volna, még
mélyebben, bár soha nem írták volna meg. Nem tudom elhelyezni magamban, s talán
ez az oka az egyes fejezetek újra és újraolvasási kényszerének. Mintha ebben az
ezer oldalban benne lenne minden, ami ember, jobban mondva, benne van minden,
ami emberré teheti az embert. Ha valaki megkérdezné, melyik a legjobb könyv,
amit valaha olvastam, a Vagy-vagy eszembe sem jutna. Ha azt kérdeznék,
hogy melyiknek volt a legnagyobb hatása eddigi életemre, akkor sem említeném a
nagy dán könyvét. Hatása nem volt, de szó szoros értelemben változtatta meg
azokat a dolgokat, amelyek előttem állnak nap nap után. Immár nem tudok
kikerülni a Vagy-vagy öntelt hatalma alól, amely ugyan örökösen felszólít arra,
hogy mondjak, hogy írjak valamit, azonban tollat nem ad a kezembe. A folytonos előrehaladás
és visszaugrás könyve, az olvasott és az olvasó hierarchikus viszonya itt
felcserélődik, s immár a szöveg tartja uralma alatt az olvasót, a meggyűrődött
lapok pedig csak vonulnak a vége felé, ahol ismét az első oldal kezdődik, s az
olvasó rájön: képtelen véget vetni ennek az áramlásnak, ahogy a folyó sem tud
egy pillanatra megállni, megpihenni.
A cím azonos szavai közé beékelt kötőjel ebből a szempontból
hamis, illetve hiányos. A helyes jelölés ugyanis megkíván egy újabb kötőjelet:
Vagy-vagy-. A lényeg ugyanis nem a választás tényén, hanem a választások
láncolatában van.
Kierkegaard stációinak választása nem végleges, nem a
fejlődés jól látható vonala, hanem a vissza- és visszaesések befejezhetetlen
sorozata tükröződik vissza.
Egyszer a csábítóval kell egyetértenem, máskor pedig nyárspolgárnak
adok igazat. Míg az egyiket követem, a másikat kritikával, sőt megvető
iróniával szemlélem. Hozzáállásom váltakozása állandó. Nem tudok megpihenni,
akárcsak a legszerencsétlenebb sem saját sírjában. Úgy érzem magam, mint az
általános iskola első osztályában, mikor is a megtanult abc-t kórusban
felmondtuk, a Z-t jólesően kiejtve egy megkönnyebbült sóhajjal egyetemben, most
már valóban vége, ám jött az utasítás: gyerünk visszafelé! S ott e latin abc
első két jele, A és B, s közreadott iratai a Vagy-vagy lapjain, a folytonosság,
az egymásutániság egyszerű megjelölése, amely jelzi a sorrendet, s ha sorrend,
akkor a leírtak igazát is. Megnyugodhatnék B-ben, de őt olvasva visszakívánom A
szabadságát, visszalapozva azonban azt a fegyelmezettséget hagyom el, amelyet B
tanított meg számomra.
Egyszer a csábító, másszor a nyárspolgár. Két külön
szemlélet, amelyek az egymással való megbékélésben nemhogy a másik, de önmaguk
jelentőségét is elvesztenék. E kettősség feladása csakis a teljes pusztítás
lehet: a csábító nem létezhetne, ha a nyárspolgár nem írná őt le, a nyárspolgár
pedig elpárologna, akár a napon hagyott tócsa, ha nem írna egyetlen témájáról:
legkedvesebb barátjáról, a csábítóról. Egyikük sem tud megszólalni a saját
hangján, hiszen amint kinyílnak az összeragadt ajkak, s megmozdulna a nyelv, a
másik szólal meg.
A csábító hangja kellemes. Ám nem a csábítás cselekedetének
a szabadsága miatt, hanem e cselekedet lehetőségére való állapotban. A puszta
lehetőség rendelkezik felszabadító erővel, nem pedig a csábítás megtételének
bizonyossága. A lehetőség szabadsága ugyanis nem követeli a tettet: nem kell
feltétlenül a csábítanom, hogy jól érezzem magam, ehhez épp elég az a tudat,
hogy megvan rá a lehetőségem, hogy megtegyem. A csábítás lehetősége újabb és
újabb részleteket mutat fel a világból: egy finoman ívelő boka, libabőrős,
fehér combok, kivillanó hasfal, szeplős vállak, rajta az odébb igazított
melltartópánt vörös nyomával, anyajegy a nyakon, s egy fogságból kiszabadult
tincs a frizurában. Megannyi benyomás egy időben, a részletek fel-felvillanása,
állandó töredezettség. Azonban idő után megfájdul a szem ebben a
töredezettségében bemutatott egészben. A csábító elfárad, továbblép, s mintegy
megkettőzi saját magát: a csábítás lehetőségéért hálát adó egykori én emlékké
válik, amelyre senki más, csak saját maga emlékszik. Ez már B személyesen, aki
elérte azt a pontot, ahonnan nézve elé kerülő világ megszámlálhatatlan
töredékei eggyé olvadnak. B a tájat látja, míg A csakis a portréra tudott
koncentrálni. A kivillanó bokák, a magára hagyott, pelyhes köldök, a szeplős
váll, az anyajegy a nyakon egyetlen határozott mozdulattal eggyé válnak, egy
személyben összpontosul minden, ami eddig gazdátlanul kóválygott. Talán ezt
nevezhetjük szerelemnek. Azt a pillanatot, amikor az imádott részletek
középpontot alkotnak egymás kapcsolódásában, amikor A hirtelen B-vé alakul, s
azt mondja: nem a szeplős vállakat szeretem, hanem arra a bizonyos szeplős
vállra van szükségem.
B emlészik A-ra, de B (s a benne titokban lappangó A) is
emlékké válik a harmadik személyben. Ahogy B mondja, feladja önmagát, hogy
emlékké válhasson a másikban.
A lüktető ereje, élethabzsolása azonban nem veszik el véglegesen
B-ből, egy mélyről felszólaló kétségbeesett kiáltás alig hallható suttogásként,
de felér a tudatig. A szabadulni akaró nyughatatlan A néha szót követel
magának, elnyomni képtelen kételyt és szorongást hagyományozva B-nek, egy
sokáig be nem vallott félelmet attól, hogy az összeállt egész ismét darabjaira
hullik, önhibáján kívül akár.
B-nek A nyújtja a gyötrő lelkiismeretet, ő szólaltatja meg
társát, aki ugyan látszólag telhetetlen barátját akarja meggyőzni a jóleső
mozdulatlanság harmonikus nyugalmáról. B számára A hangja a figyelmeztetés,
hogy a nyugalom, melynek ő felszentelte az életét, nem állítja meg az időt, s
bár a mozdulatlanság látszólag kellemes állandóságot ad, mégsem uralkodhat a
sorozatos elmúlások és lassú újrakezdések szabályai felett. A, aki az örök
közhelyet üvölti, hogy minden véget ér egyszer, még a jelen legédesebb pillanatai
is, mikor egyszerűen csak élvezni akarom a másikat, s a másikban önmagamat, nem
gondolva arra a felőrlő bizonyosságra, hogy az imádott másik, vagy talán épp
jómagam felállok, s elhagyom a közös szobát. Beteljesülés nélküli szeretkezés,
kielégülés nélküli élvezet.
Az érzékiség, legyen akármilyen túlfűtött és örökérvényűnek
kikiáltott, nem képes kifejezni a szerelmet, de a szerelem azonban kifejeződhet
az érzékiség által. A legvégső pillanatot, a befejezést kitolnánk a horizonton
kívüli, elhagyatott pontra, csak el a közelünkből, minél messzebb, csak
szeretkezni, elfojtani a végpontot, mintha soha nem is létezett volna, amely a
felfokozott, de pillanatnyi élvezetében meggyilkolja az egész addigi szertartás
ünnepélyességét, figyelmeztetve arra, hogy amiként az emberi test, úgy semmi
sem kerülheti el a befejezést. A végső kielégülés kötelező. Íme A hatalma B
fölött, a csábító uralma az önmagában biztos nyárspolgáron.
Kedvem lett Kierkegaardhoz.
VálaszTörlés