"Terrible, terrible words"
Nincsenek érdekes álmaim. Hiányt szenvedek a mások
szájából olyannyira érdekesnek tűnő rémálmok terén. Ha valami mégis összejön, s
az álmomra már megkönnyebbülve ráaggathatom az óhajtott érdekes jelzőt, elfelejtem.
Szinte sosem ébredek megszakított álomból reggelenként. Ezeket valahol a
világosodó hajnal tájékán befejezem, felriadok a félhomályban, visszahozom a
feltűnően izgalmasnak talált álom még kristálytiszta képeit, s visszafekszem a
nedves nyálfoltra, abban a lustaságtól biztosnak hitt reményben, hogy a képekre
igenis emlékezni fogok, mikor ténylegesen fel kell kelnem. Ez, persze, sosincs
így. A képek nyomtalanul eltűnnek, s ami marad utána, az üres vászon, rajta a
mozgó pixelek egykori jelenlétének emléknyomai, s az megmagyarázhatatlan izgalom, melyet a képek előhívtak. Az érzések maradványaiból azonban nem lehet a
képeket újrateremteni.
Nem tudok „rémálmodni".
De nem az álmaimról akarok beszélni (arról, a fentiek alapján jól látható, nem
is lennék képes), hanem arról, mennyire nem tudok szabadulni az általam
használt szavak, és azok szerkezeteinek változatosságától. Arról, hogy nem
tudok élni a szabadsággal, hogy a festésre használható szavak tömkelegét magam
alá gyűrjem, s tudatosan azokat válogassam ki, amelyikre éppen szükségem van,
jobban mondva, amelyik éppen úgy illik a megválasztott helyére, hogy a más
szóval való helyettesítés lehetetlenség lenne. A szónak adott, a szónak illő
lehető legtökéletesebb hely.
Nagy probléma, gondolom én, ám ahhoz, hogy pár sort tudjak
írni erről, kell valamiféle bevezető, s nem árt, ha találó is egyben. Ekkor jön
az álom. Egy jó rémálommal kezdeni, mondom magamnak, aztán jöhet a lényeg. Ám
nincsenek rémálmaim. A hétköznapitól való olyannyira vágyott eltérés apró
lehetősége sem mutatkozik meg, még öntudatlan álmomban sem. Legalább az legyen
izgalmas, ám nem. Ettől is meg vagyok fosztva. Mit tehetnék? Marad a rémálom
fikciója. Kitalálni, s ha nincs, hát így biztosan lesz. Persze a kitalált rémálom is lehet
eredeti, ha már jellemem olyan szerencsétlen, hogy semmiféle mélyre ásott
eredetiséget nem dob a tudat felszínére.
Az iskolában ülök, visszaköszön a majdnem két évtizeddel
ezelőtt megőrzött kép: bal oldal, valahol a sor végén, előttem a leendő
osztálytársak, a potenciális barátok, szerelmek, ellenségek, előttük pedig a
még besorolhatatlan tanárnő. Az aggódó szülők az ablaknál állnak, feszes a
köldökzsinor, nem akar elszakadni, pedig nincs más választás, másnapra olló
kell. Névkérdezés. Az én sorom kezdi. Büszkén jönnek nevek, nyelvem már az alsó
fogaim tövét nyaldossák, nedvesedik, tudom, nemsokára én következem. Szállnak a
nevek, nem jegyzi meg senki sem, hiszen mindenki magára képes csak figyelni,
illetve arra, hogy jól ismert nevét a lehető legtökéletesebben kiejtse, ha már
életünkben először ilyen nagy társaságban kell azt kiejteni. A hivatalos forma
első megjelenése ezekben a még erősen anyai méh szagú nebulókban. A tanárnő
szúró tekintete az én arcomon állapodik meg végül. Formálódnak ajkaim, elpattan
a nyelve hegye a nyállal megkent fogak oldaláról, s kimondom a szót, amelyre
mély némaság a válasz. „A nevedet kérdeztem!” – szólít fel a tanárnő. Tudom
jól, hogy nem a nevemet mondtam, megbuktam a nyilvánosság előtt, de a nyelvem,
amelyről egész eddigi rövid életem során azt hittem, hogy csakis az enyém,
meghazudtolja a birtoklás biztosságát, mintha valaki más forgatná, nem úgy
fordul, ahogy én akarom. Próbálom még egyszer, de megint csak azt a szó pattan
a terembe, nevetnek rajtam, anyám szégyelli a dolgot, a tanárnő pedig az
engedetlenség megtestesülését látja bennem. Újra és újra ugyanazt a szót
ismételem, pedig a nevemet akarom kimondani itt, mindenkinek, mégsem megy,
valami teljesen mást mondok helyette, fogalmam sincs, hogy mi ez a szó, honnan
jött, most találkoztam vele először, semmi köze hozzám, most mégis rám tapadt,
nem ereszt, hiába akarok szabadulni tőle, már szívja is a vérem. Ekkor
felébredek. Gyorsan ver a szívem, még előttem a nevető és egyszerre
értetlenkedő arcok sokasága, halkul a szó, amit önkéntelenül ismételgettem,
majd lassan eltűnik. Nem emlékszem rá, nem hallom, ám azt biztosan tudom, hogy
nem a nevem volt, mivel azt egyszerűen képtelen voltam kiejteni, nem is más valakié, egy szó, amely meghökkenést váltott ki, kisebbfajta botrányt ott a teremben,
akarom mondani álmomban.
A valóságban úgy vagyok lekötve, mint az álombeli elsőéves
iskolás, aki azt szeretné mondani, amit kell, de valamilyen mélyebb ösztön,
akarat ezt nem engedi, hanem másvalamit mondat vele ki. Nem én keresem a
szavakat, hanem azok találnak meg engem. Azonban számuk és minőségük
korlátozott. Idővel észreveszem a már jól ismert szavak állandó
megvendégelését, képtelen vagyok tőlük szabadulni, hasonlóképpen az álomban
kántálttól.
Könyörtelen, tekintet, hatalom, személyiség, hasznosság, fokozatos,
fogyatékos, maradvány, történet, homály, jelentéktelen, semmi, mozgás, gátol,
menekül, létezni, lét, teremt, bűn, öntudat, test, nyomasztó, érvényes,
befejezés, borzalom, hangulat, halmoz, hideg, hiány, emlékkép, anya, jelenlét…
Íme, személyes szószedettek, e másoktól lopott végtagok, az általuk táplált
eredetiség illúziója, melyek írás közben felélednek, elhitetik saját létezésük
mással nem pótolható érvényességét a szövegben, ám visszaolvasva őket, nem
képesek mást nyújtani, csak az elkeseredett lehangoltság fájó érzését, azt,
hogy nem én adtam nekik életet, hanem az életből lettek kölcsönözve általam. S
miközben a nevemet akarom kiejteni, ezt az egyszerű két szócskát, betolakodnak,
elnyomják a szándékot, hogy megmutathassam mi vagyok. Nem a stílus támaszai,
hanem a stílus keresésének hazug demagógjai. Gyűlölt szavak, amelyek nélkül
azonban meg sem tudnék szólalni. Egy vágyott rendszer előképei, egy rendszeré,
amelyet mind a még nem létező szövegekre és a valóságra kell ráaggatnom. Ahhoz
azonban még gyengék, hogy a megzabolázni kívánt külvilágot megfékezzék, ahhoz
pedig hatalmasok, hogy e rajtam kívüli megszámlálhatatlan kapui közül újra és
újra megnyissanak egyet, káoszba terelni az addig megszilárdítottakat. Mert nem
kívánok mindent látni, csak helyesen szemlélni egy magabiztos vonal mentén,
ahol az akaratom szerint pihennek meg a szakadatlanul érkező
benyomások.
Nem épülök általuk, hanem folyamatosan szétesem, nem többet akarok,
hanem a már meglévők birtokában akarom át- és átépíteni magam. Utólag vázolt
ars poetica. A padban ülök némán, addig nem beszélhetek, míg a körülöttem
lévőket figyelem. Másodpercenként változik az ülésrend, ám a helyemet nem adom
senkinek. Mozogjatok, minden víz befagy előbb utóbb, utána karcolhatom a merev
felszínt éles korcsolyámmal.
Ez az írásod elvarázsolt. Kétszer olvastam, de csak azért, mert tetszett, értettelek, nagyon is értettem, mit akartál mondani.
VálaszTörlés