Virginia Woolf olvasója voltam
„…valamennyien a bőrünk alatt hús vagyunk és vér vagyunk – férfiak s nők egyképp?”
avagy a saját szoba miként nyílik a már elhagyottakba
Miért hasznos "felfedezni" egy írót a megírottak évszámait figyelembe véve? Woolf regényeinek kronológiáját szem előtt tartva, vagyis igazodva a
művek születésének egymásutániságához az olvasás során (Jacob’s room, Mrs Dalloway, To the lighthouse, Orlando, The Waves, The
Years, Between the acts), a stílus fogalmánál egy mélyebb rétegre lehet
felfigyelni: a stílus keresésének útját, vagyis magának a stílusnak a
kialakulását. Nem arról van szó, hogy Woolf korai művei kevésbé lennének
értékesek, de a fejlődés fogalmát nem lehet kizárni, ám óvatosan kell bánni
vele. A „woolf-i fejlődés” ugyanis nem azt jelenti – legalábbis számomra -, hogy
adott egy regény, adott egy másik, s a második helyzeténél fogva (vagyis az,
hogy később íródott) jobb lenne. Inkább arról, hogy a Woolf regényeit ezen
egymásutániság vonalán olvasva kirajzolódik az átmeneteke sorozata, amely
egyrészt jelez bizonyos előreutalásokat a később kiadott regények felé,
másrészt jócskán benne vannak a visszahúzások azon művekhez, melyek a
következőt mintegy bizonyos elemeiben előkészítették.
Virginia Woolf-hoz sem állhatott nagyon messze a kronológia (mint a
stílus folyamatos csiszolódása) mentén végigvezetett gondolkozásmód. Persze, ez
az időrend nagyon is személyes. Példa erre A
regény tartományai című esszében felvázolt „irodalomtörténeti” felosztás,
amely sokkal inkább az irodalom egyes szerzőinek, darabjainak, illetve magának
az irodalomnak a személyes feldolgozását és az alkotásban való kihasználását
hangsúlyozza, semmint egy egyetemesnek és alapjaiban megrendíthetetlennek, a
mindenkori Irodalom csontvázának szánt történetet.
E magatartás, az irodalom lényegéhez való hozzáállás mutatkozik meg
egyrészt a Saját szoba terjedelmes
szövegében, másrészt Orlando élettörténetében. Mindkét mű lényegében a nemek
különbségének, illetve a különbség meglétének problémájára tér ki
kisebb-nagyobb mértékben. Nem mondanám ugyanis, hogy ezekben ki is merülne a
végkövetkeztetés. Az irodalom férfi és női ágainak elkülönítésének problémáján
túl, sokkal inkább arról van szó a két műben, miként lehetséges szert tenni
arra az „írói látásmódra”, amely nem arra ösztönöz elsősorban, hogy az ember
(jó) íróvá váljék. Nem kell írni ahhoz ugyanis, hogy a valóság „helyes”
szemlélése kialakulhasson, melynek lényege nem abban áll, hogy a világgal
mintegy eltorzult töredékkel találkozzunk. A nemi megosztottság önfejű
fenntartása ugyanis ezt a látásmódot képes csak visszaadni, s ami jellegénél
fogva nem elegendő a (jó) irodalom műveléséhez, valamint a pontos történelemkép
kialakításához, amely mintegy „alulról”, a névtelenektől, s történeteikből
írható meg.
A töredék ebben az „orlando-i” értelemben nem a hiányok biztos tudatát,
hanem valamiféle egésznek a jelenlétét sugallják. A regény utolsó mondata: az
elbeszélő elér e jelenhez. 1928. október 11. Az írás jelenének e váratlan
kihangsúlyozása egyben azt sugallja, hogy az imént kétszáz oldalon leírt
történetnek megvan a maga (egykori megtörténtsége révén) megmozdíthatatlansága.
Vagyis mivel már megtörtént, mivel már a múlt része, a jelenből visszapillantva
a történtek (Orlando élettörténete) kerek egész képet mutat magáról. Azonban az
egész kép meglétének tudatában benne van szétszedés lehetősége is. A bemutatni
kívánt történet elemeire szedhető, akár „a gerendán függő szaracén feje”, s
újból összeszerkeszthető más és más formában. Két, a regényben
vissza-visszatérő eseményt hoznék példaként: mikor Orlando a földön fekszik, s
mikor először találkozik élete meghatározó alakjaival. A regény elején a
címszereplő az imádott tölgyfa tövében, a hatalmas gyökerek között helyezi
magát kényelembe: „…a varjak körülötte keringtek, a fecskék lecsaptak és
cikáztak, a szitakötők zümmögtek, mintha e nyárest termékenysége és szerelmes
tevékenysége egyetlen hálót szőne szíve köré.” Az „egyetlen háló” lesz az, ami
a Szasával, a román hercegnővel, és Shel-lel való találkozások során
megképződik. „…a varjak keringtek nagy büszkén a levegőben. Egyikükről egy
acélkék toll hullott le a lombokra. Orlando igen szerette a vadmadarak tollait.
Már kisgyermek korában is nagy kedvel gyűjtötte őket.” A madarak, a madárrajok
képe előzi meg a Shel-lel való találkozást, hasonlóan ahhoz, amikor mintegy a
román hercegnő „előhírnökeiként” szerepelnek. A három „mellékszereplővel” való találkozás, nem más, mint az
egykor egész képnek az újabb formában összerakott változata. A szereplők
leírása ezért is emlékeztet a korábbi személyre. A varjak raja szétrebben, majd
más formában újra összeáll. A szaracén teste új fejet kap. Ahogy a vadmadarak
elrendezése, úgy a nemek is változnak, és Orlando-hoz hasonlóan magukban őrzik
mindkét nem kiváltságait, s képesek Orlando folytonosan változó alakjaihoz
igazodva „újraalkotódni”. Az íróvá válás útja így nyeri el azt a komplexitást,
amely elengedhetetlen a tényleges alkotáshoz.
Orlando így „talán elkezdheti
művészként alkalmazni az írást, immár nem az önkifejezés eszközeként.” A Saját szoba mintha a regényben foglaltak
elméleti kivonata lenne bizonyos szempontokat szem előtt tartva, s persze, nem
teljes egészében megfeleltetve. Ebben áll (az Orlandora is jellemző)
androgünként való létezés, illetve az e szerint való szemlélése a valóságnak,
legyen a jelenről, vagy épp a történelemről szó. Mert bár Orlando élettörténete
háromszáz évet tesz ki a regényben, a nagy történelmi események, személyek,
változások, háborúk nem szerepelnek a könyvben, a címszereplő nem vesz részt
bennük. Mert a valóság jelenének és történelmének „akadémikus” elemzése mintegy
kirabolja a valóságot, attól elszakítja, s egy fennkölt eszme irányítása alatt
kinevezi a vérző darabot történelemnek. A valóságon okozott seb ugyanazt a
problémát veti fel, amely a férfi és női irodalom kettőségében is jelen van:
hiányosan látni ás láttatni egy egésznek vélt képet. Az akadémikus és művészi
szemlélet különbségtétele nem azt jelenti, hogy utóbbi jellegénél fogva
értékesebb a másiknál. A katedra megemelkedik kissé, ám a „kissé” épp akkora, hogy
alulról már nem is látni a tetejét. Így válik a történelem elméletek,
ideológiák, elvont képek rendszerévé, mentesítve a haszontól, amit az élet
szolgálatában még tehetnének. Maradva a Saját
szoba „fogalomhasználatánál”, ezt nevezhetnénk az „egyik agyféltekével való
írásnak”.
Orlandonak azért kell háromszáz év az alkotáshoz, mert a katedrák alatt
suttogó hangáradatot, a varjak károgásának kibogozhatatlan zenéjét kell ritmusba
vernie, amelyet nem az önkényes önkifejezés célja éltet, hanem a történelem művészi
befogadása, azé a történelemé, amely nem az adott korra legjellemzőbb és
legmeghatározóbb eseményeit, szokásait és személyeit emeli ki, hanem a művészi
stílust, ami az Orlando angol
eredetijében is ott kántál. A stílus és a hangnem, melyeknek hatásuk van, s
amely hatás újrabeszélteti őket az Orlando
lapjain. Az életre való hatásban keresendő a művészet lényege, e képesség
megléte lehet menhelye az egyes műveknek a hirtelen megáradt századok folyamán.
Szasa és a román hercegnő „emléke” teszi gazdagabbá Shel alakját Orlando
szemében, és fordítva, a személyek hatásai, amelyek újraélednek az új
alakokban, s amelyek vissza-, visszahozzák részeiben ezeket az elhagyott
alakokat, s e kapcsolat révén elfelejtett régi, saját énüket. A hatás révén
idéződik fel az egykori én, ez adja a különböző rétegek sorát a jellemnek, itt
érteni meg, hogy Peter Walsh számára miért olyan fontos Clarissa fizikai
jelenléte, s a névtelenek, a jelentéktelen dolgok szemlélésében felfogottak,
miként áramolnak vissza a szemlélőbe, hogy e hatás által képessé váljon az
írásra. „Ezt az összes, tökéletesen névtelen életet is le kell jegyezned…az
asszonyokét, akik karba tett kézzel állnak a sarkon … Azonfelül még be kell
világítanod magad is, mélységet és sekélységet, hiúságot és nagyvonalúságot, ki
kell mondanod mit jelent számodra a szépség vagy a szürkeség, és hogy mi közöd
a kesztyűk, cipők és szövetek szüntelenül váltakozó világához.”
A megőrződéshez a művészi megőrzés alkalmassága szükséges, amelynek
energiája nem a nemek felosztása miatti sérelmekben vész kárba, hanem ettől
függetlenül, egy jó androgün módjára, a névtelenek életének bemutatásában, azok
részleteinek, a szüntelen benyomások rendszerezésében. Így válhatnak látszólag
jelentéktelen tárgyak egy regény témájává, s így válhat egyetlen nap vagy akár
háromszáz év egy élettörténet vagy élettörténetek tiszta levonatává. „Valamit,
ami igen változékonynak és megbízhatatlannak tűnik – hol egy poros utat, hol
egy újságpapírt az utca kövén, hol egy sárga nárciszt a napon … ez az amit ránk
hagy a múlt … Mármost az írónak, úgy gondolom, megvan rá a módja, hogy többet
tartózkodjék ennek a valóságnak a közelében, mint más emberek. Az a dolga, hogy
rátaláljon, összegyűjtse és megossza velünk, többiekkel … furcsa és észrevétlen
módon beleszól az érzékeink működésébe, valahogy sokkal élesebben látunk utána
mindent, mintha lekerült volna a világról egy huzat, és élénkebben keringene
benne az élet.”
A nemi hovatartozás felöli írásmód ezekről a jelentéktelen töredékekről
feledkezik meg. Orlando nem a váltakozó korszellemeknek akar mindenáron
megfelelni, de az egész megtapasztalásának érdekében ezt is ki kell próbálnia. A
regény végi fénylő hold nem csupán az egyik nemet világítja meg, míg a másik
árnyékben marad. Mindkettő osztozik a fényben, csak másként fénylenek. A keblét
a Holdnak kitáró Orlando felkiált: „A vadlúd!” Az ide-oda cikázó madárraj újra
összeolvadt, felette száll a repülőgép, Shel zuhan feléje, benne a regény más
alakjainak vonásaival. Megérkezünk a jelenbe, éjfélt üt a harangtorony, egy
téren vagyunk, ugyanazt hallja mindenki, a tér adja az alapot a szétrebbenő,
majd más alakban összeálló névtelenek sokaságának. Kinézni a saját szobából az
ablakon keresztül, ahogy teszi ezt az esszé elbeszélője egy bizonyos nap
bizonyos órájában egy bizonyos londoni utcára, majd benyitni a közös nappaliba,
amelyet immár az ablakon keresztül összegyűjtött jelentéktelen fragmentumok
fénye világít be, akár a Hold Orlando meztelen melleit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése