Jean-Antoine
Gros Napóleon Jaffában című
festményén a
nagy hadvezér épp meglátogatja pestisben haldokló katonáit. Mellette álló és
térdelő emberei próbálják visszatartani Bonaparte kezét, aki nem törődve a
figyelmeztetéssel megérinti egy pestisben szenvedő daganatát. A beteg büszkén
emeli karját, hogy a hóna alatti sötét búbot megmutassa a hadvezérnek. A félig
halott katonák utolsó erejüket is megfeszítve Napóleon felé fordítják nehéz,
szenvedő, ám mégis hálával teli tekintetüket. Még az oszlopba kapaszkodó vak is
a tőle messze álló Napóleon felé nyújtja egyik karját. A heroikus jelenet
azonban nem oldja fel a pestis rémisztő látványát. Bonaparte és rettegő emberei
egészségesek. A festmény azonban nem az egészséget, nem a szépséget mutatja be.
A félmeztelen halottak és haldoklók kékes, lilás színű bőrükkel, összerogyott
testükkel, beesett és sápadt arcukkal uralják a festményt. A pestis
eltorzította a korábban ereje teljében levő, izmos testeket, s egy groteszk,
fekete búbokkal éktelenkedő, elszíneződött hullákat hagyott maga után. A ragály
könyörtelen hatalmának bizonyítéka a kép. A fakó, majdnem egyszínű katonák
teste háttérbe szorítja Napóleon magabiztos és méltóságteljes alakját. A
hadvezér színekben pompázó öltözéke a haldoklók szürkés egyszínűségének éles
kontrasztja. Ebben a pestis igazi hatalma. A rettegést nem a halál majdnem
biztos tudata ébreszti fel, hanem az azt megelőző egyszínűségbe való biztos
beleolvadás. Gros festményén a betegek arcára ugyanaz a kifejezés ül ki, amely
éles ellentétben áll Napóleon és tanácsadói érzelmekkel teli tekinteteivel.
Bonaparte arcán a bátorság és odaadó empátia, mellette álló emberén a megfegyelmezett
halálfélelem, az aggodalom, az előtte térdelőn a mérhetetlen rettegés tükröződik.
Az érzelmek ehhez hasonló sokszínűségét törli végleg el a pestis. A haldoklók
arca egyforma, személyük lényegtelen, hiszen az egyéniség előbb hal el, mint az
utána maradt test. A festmény jobb oldalán egy földre rogyott katona alakja jól
mutatja a kontrasztot. Haldokló társai félmeztelenek, ám ő még viseli a katonai
öltözetet, amely színeiben megegyezik a kép közepén egyenesen álló
Napóleonéval. A fiatal katona nem fordítja fejét a vezér felé. Hiába a
megkülönböztető öltözet, a pestis az arcát a lábain heverő halott arcával teszi
egyenlővé. A pestis hatalma mindenkire érvényes sorsot húz. A megbetegedettek
arca már nem képes az érzelmek változatos skálája szerint alakulni, csupán a
szenvedés kifejezése engedélyezett. Az egyéni vonásokkal rendelkező ember
megmarad, ám a személyiség a fizikai halál beállta előtt megsemmisül. A
megsemmisülés lehetősége a Jaffában harcoló katonák számára természetes. Háború
van. A háború és a pestis traumája azonban nem lehet azonos, még akkor sem, ha
a végeredmény ugyanaz: halál. Háborúban az egyéniség megmarad, az elesett
katona hőssé válhat. Egy eszme érdekében vállalja a halált, ám a pestis
pusztítása nem az eszmék rendszereiben válogat. A pestis ugyanis nem válogat,
hanem mindenkire érvényes, nyomasztó kollektív sorsot diktál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése